24. april 2014

Single- spisning og snacks.

Forskning viser at enlige mænd spiser mere usundt og lever kortere, end mænd der er gift. Samme billede er ikke helt så tydeligt for enlige kvinder - faktisk er der en tendens til at kvinder, når de bliver gift tager på. Mennesket er dog socialt - de fleste af os nyder at spise sammen med nogen. Hvis man kan lide at lave mad er det også langt sjovere og tilfredsstillende at lave mad til nogen man holder af. Jeg er har ihvertfald et snert af italiensk big-mamma ;) jeg nyder at lave mad til min familie og jeg er også aktiv i det lokale forsamlingshus hvor landsbyerne spiser sammen hver 5-6 uge. Normalt tiltrækker det en 40- 60 mennesker. Det er sjovt- hektisk- billigt - ikke nødvendigvist liiige den mad jeg ville vælge- læs for lidt økologi - for meget stivelse.
Men det med at spise sammen med nogen betyder rigtigt meget. Så meget at man i USA har haft en kampagne  hvor man opfordrede familierne til at sætte sig ned og spise SAMMEN, da alt forskning viser at når man spiser sammen så spiser man sundere og har mindre risiko for overvægt. Min første tanke var at det nok handlede om at man spiste sundere råvarer og mindre mængder, når man sad ved et familiebord, frem for at snacke /spise on-the-go.
Det er der måske også noget om - de ting vi spiser on -the-go er sjældent de mest optimale. Jeg har tidligere skrevet om snacks og det det gør ved os.
Do not snack- del 1 og del 2 som handler om de mere praktiske tilgange.

Det er 2 år siden og jeg har i perioder været rigtig rigtig god til at undgå de fleste snacks, i andre perioder er det virkelig ikke nemt fordi der er så mange ting der er i spil; vaner, følelser, rent praktisk og lyst.
Ny forskning - underbygger faktisk at hyppigheden af måltider betyder enormt meget. En undersøgelse hvor man spiste samme mængde mad og kalorier på en dag, men fordelt forskelligt viste med al tydelighed at små hyppige måltider frem for få store måltider, betød mere fedt på kroppen og desværre især mere fedt på maven og omkring leveren.
Hvad har det så med at gøre- at spise som single ?
Tjoh mit postulat er at de fleste single mænd (-og kvinder) spiser hyppige måltider der minder mere om snacks end om rigtige måltider.
Jeg har egentlig haft lange alene perioder det sidste år - min datter har arbejdet en del eftermiddag/aften -så jeg har set hvordan mit aftenmåltid langsomt blev mere tapas- agtigt. Men vi spiste dog en fornuftig morgenmad og ofte noget meget grønt til frokost sammen, for så var jeg sikker på at hun fik spist ordentligt, når resten af dagen var kaffe med flødeskum baseret- efterfulgt af en bøf til aften de fleste dage ;)
Men nu hvor hun er flyttet, kan jeg se at jeg virkelig skal passe på med at glemme at prioritere de rigtige måltider. Det handler selvfølgelig OGSÅ om at de sidste uger har været hektiske med mange udflugter til Ikea mv- flytte frem og tilbage - påske, intenst havearbejder mv. Så der er ikke kommet en god rytme i at bo alene - og jeg har spist ret ujævnt når jeg har været hjemme.

Man skal også købe ind på en anden måde;
jeg kan godt se at der er nogle råvarer der ikke holder så godt. En liter sødmælk som plejer at indgå min 1 - ups 2 kopper daglig kaffe -er måske ikke så praktisk når man er alene og ellers ikke bruger mælk.
Jeg plejer altid at købe 1/2 liter piskefløde da det er billigst -men det er svært at nå at bruge begge dele hurtigt nok op. Løsningen er måske at holde op med sødmælken og bare købe piskefløde, men jeg er ikke 100 % god til det i min kaffe endnu :)
Når man køber kød skal man også pludselig tænke sig om - de der 500 grams frossent græsopdrætte hakket okse som jeg køber lokalt er OK når man laver en stor portion kødsovs (som efterfølgende kan fryses ned i mindre portioner) -men bøvlet hvis man vil ha en hakkebøf- hvem optør 500 gram hakket okse og steger 4 bøffer på en gang ?
Så det kræver en hel del mere omtanke og planlægning.
Jeg har aldrig været særlig god til madplaner -jeg er ret impulsiv og kan godt lide friheden ved at improvisere, men jeg må indrømme at de nok er nødvendige hvis man skal undgå madspild og få spist sundt nok som single.
Men man kan jo lave dem mere eller mindre frie-der er jo også en frihed som single at man kan prøve noget nyt og farligt af :) uden at resten af familien sidder og undrer sig over måltidets sære indhold :) Men lister over hvad der findes i fryseren er blevet et MUST-og jeg tænker at når jeg engang begynder at arbejde igen bliver de endnu mere vigtige når man kommer træt hjem.
Det der med at spise foran TVét - i mit tilfælde computeren er også farlig.
Dels flytter det fokus på maden; du lægger ikke ret meget mærke til om maden er smuk, lækker, dufter godt mv. Det lægger det også op til lidt op til tapas-agtig mad der kalder på vin og ofte er mindre balanceret end et rigtigt måltid. Så pt øver jeg mig i at morgenmad og frokost ALDRIG spises der - mens at jeg nogle aftener godt må spise aftensmad foran skærmen - når det bliver spise ude på terrassen vejr,så vil det bliver det nemmere at undgå :)
Så lige i øjeblikket er der en masse praktisk men også følelsesmæssigt tilpasning til at være single og alene for første gang i 20 år.

Har I andre tips til at undgå at falde i single snacks fælden ?






19. april 2014

Mættet fedt, brystkræft og havebøger

Egentlig har jeg slet ikke tid til blogindlæg- det er påske, havevejr og huset roder fordi barnet er flyttet hjemmefra- men overskifterne i divs tabloid aviser- læs BT og ekstrabladet samt en kommentar gjorde at jeg lige laver et hurtigt opsamlingsindlæg- inden jeg skynder mig ud i den farlige sol :)

Nu hvor selv de mest konservative bliver nødt til at erkende at mættet fedt ikke spiller den store rolle i forbindelse med hjertekarsygdomme-så griber man straks efter det mest spinkle græsstrå for at finde et andet område hvor man kan dæmonisere mættet fedt. Det store skræmmende K !!! - kræft.

Så selvom menneskeheden altid har spist meget mættet fedt- da mættet fedt findes i alle naturlige fedtstoffer- og kræft faktisk først er blevet en udbredt folkesygdom da vi begyndte at spise industriel kost -og aldrig har været mere udbredt nu, hvor vi spiser markant mindre mættet fedt end nogensinde før i historien- så er det da helt oplagt at koble de to ting sammen.
Jeg orker ikke at pille den undersøgelse fra hinanden, når andre allerede har gjort det:
brystkræft og fedt.

 Sofie spurgte under haveterapi-indlægget om gode bøger om køkkenhaven.
Den ultimative er 100% sikkert Camilla Plums Camillas køkkenhave- den fåes ofte til gode penge direkte hos hende. Den har ALT og er både for begyndere og øvede ;)
Signe Wenneberg har også skrevet deb lidt mere byorienteret "Spis din have"- jeg synes det er en fin begynder bog.
Landsforeningen for praktisk økologi uddeler i påsken gratis køkkenhavetema i divs havecentre - tjeck dem ud.
De står også bag den gode side www.havenyt.dk 
Der er utallige gode artikler om køkkenhaven.
Som med så meget i livet er der mange tilgange til køkkenhaven
- jeg prøver at udgå at gøre det FOR kompliceret for mig selv - dvs at der nok er en del mere ukrudt hos mig end i mere ordentlige haver- at jeg bruger fræseren- oh skræk- men med 600 m2 køkkenhave bede i en tidligere hestefold er det umuligt at undgå -jorden er ikke løs nok endnu til at man kan undgå at grave -og at grave så store områder er ikke realistisk.
Jeg er TRÆT NOK efter en alm 6 timers dag  ;)-hvor jeg har haft fræseren til hjælp- men jeg håber da vi på sigt kommer til at bruge den mindre.
Jeg så ofte lidt tidligere end f.eks Havenyts ugetema beskiver - men jeg bor lunt- har is i maven og det er ikke forfærdeligt hvis det er lidt for tidligt- men i år er det langt tid siden jeg har haft frost- heldigvis-for kartoflerne er grønne, asparges er på vej op og kirsebærtræet blomstre rekord tidligt :9

God påske


10. april 2014

At overleve foråret-sommeren

Jeg er ikke gået helt i frø /i hi ;) -livet er bare en smule hektisk;
med en datter der flytter hjemmefra -en have der skriger på omsorg -nåh ja også det der jobsøgnings-noget ?!
Måske lægger det tidlige forår bare ikke op til en masse internetskriverier?
Jeg har i hvertfald en tendens til at ændre vaner mht FB-blogging og surfing, når efterårsregnen kommer så kryber jeg sammen foran skærmen med en kop te og har GOD tid -nu er det mere sådan en formiddag hist og pist.
I efteråret 2012 skrev jeg et indlæg om at overleve efteråret 
Selvom jeg prøvede alle tingene igen i år, så overlevede jeg ikke efteråret og vinteren helt så godt som året før - måske hang det sammen med et hårdt arbejdsprogram -tidligt op, mange timers transport-kæsligt arbejde- måske bare at vinteren i år har været enormt MØRK.
Men fra forårsjævndøgn 21-22 marts  til efterårsjævndøgn 21-22 september, der stortrives jeg og jeg ville ønske at jeg kun havde et deltidsjob i den periode.
(U)heldigvis har jeg de sidste 2 år været arbejdsløs i den periode......

Så her kommer et bud på alt det jeg synes man bør nyde/gøre i de næste 6 måneder

Lær at stå forholdvis tidligt op 
De tidlige sommermorgener er smukke og stille - hvis vi får en hedebølge er det også det eneste tidspunkt jeg orker at lave noget i haven.
Jo mere dagslys du udsættes for i løbet af dagen -jo bedre fungere dit indre ur.
Du vil blive naturligt træt i en jævn rytme, især hvis du undgår stærkt og blå lys fra computer/tv om aftenen. Søvn er ikke noget opreklameret spild af tid - det er livsnødvendigt for en sund krop -du regenererer både mentalt og fysisk når du sover tidligt nok og længe nok. Ofte vil du opleve at du har mindre brug for søvn om sommeren. Selvom jeg har mørklægning vågner jeg ca 1 time tidligere end for 1 måned siden :)
Lav sommermad
Spis enorme mængder frisk grønt, krydderurter, fisk, skaldyr, frugt, mælkeprodukter, ost, lette kødretter etc
Om sommeren skruer jeg meget ned for mit chokolade !!!
og nøddeforbrug- dels er nødderne ikke rigtigt i sæson og derfor halvgamle, dels så tror jeg det er sundt at variere.
Selvom jeg betragter chokolade som et af de 5 rå-makrostoffer;
protein, fedt, kulhydrater, alkohol og chokolade  :)
-så kan man jo godt styre sit forbrug lidt - eller ihvertfald prøve.
Jeg er ikke specielt bange for frugt og bærs kulhydrat - så jeg synes at man skal udnytte at der er adgang til en masse frisk frugt i sæsonen - f.eks vil jeg spise mine egne jordbær med fløde hver dag i sæsonen :) Mere inspiration til bær her og til mere eller mindre giftige grøntsager. Hold nallerne fra de røvsyge spanske bær der er i butikkerne nu og vent!- danske bær kommer hurtigt i år- mine egne jordbær har store blomsterknopper :) Så nyd de første rabarber i stedenfor.
Spis salater hver dag- tænd grillen eller grilpanden Keep it simple -lav en fed pesto- mayo eller dip :)
Husk at nyde en kold drink 
men undgå at der går rosévin i den hver dag - sidste sommer gik der en smule pensionist tilværelse i den for mig- jeg elsker vin- drikker sjældent store mængder, men kan bare rigtig rigtig godt lide et koldt glas under kirsebærtræet på de lange nætter.
I år skal jeg lære at nyde kold vand med smag- feks har Madbanditten i hendes nr 2 bog en masse gode bud på smagstilsat vand- i værste fald køber jeg Egelykke danskvand med smag - obs på andre mærker som tilsætter klamme sødemidler.
Mærk jorden
Dvs sørg for kontakt til jorden- gå på bare tæer- rør noget jord - tag sandaler på.
Jeg plejer ikke at ha strømper på fra 1 maj til 1 oktober og jeg elsker det.
Jeg tror på at mennesker har brug for kontakt til jorden, at det er en del af ens psykiske velbefinden. Små børn har forøvrigt godt af kontakt til jord - at spise lidt ;) ( hvis den ikke er blyforgifte byjord) Det giver bedre immunforsvar end et hysterisk sterilt liv.
Dyrk noget - om det så er en kæmpe køkkenhave eller bare 2 krydderurter i vinduskarmen :) læs mere her
Bliv ven med solen
Jeg har hørt flere småbørnsmødre som allerede har pippet om solcreme - jeg har set de vælter frem på hylderne i butikkerne -men rolig nu !!!
UV indekset har ikke været i nærheden af et niv som (måske) kræver solbeskyttelse.
Jeg tager personligt en 3. sommer uden solcreme -læs mere om hvordan og hvorfor her
Sidste år var jeg aldrig nærheden af at blive forbrændt.
Hvis man som kvinde ikke synes at kokosolien er nok, så vil jeg gerne anbefale Zinobels Organic boost Intense repair oil. Ingrediensen er hybenrosekerneolie, gulerods extract, solsikkeolie, macdamiaolie, Granatæblekerneolie, og vitamin E - jeg synes den er ret fantastisk.
Nyd blomsterne.
Køb, pluk blomster - friske blomster mindst hver uge og når kirsebær og æbletræerne blomstrer lige om lidt  så stå helt stille og NYD - find en havestol og træk stikket ud og husk at internettet -FB- og bloggerne er der også selvom du trækker stikket ud og deltager mere i real life.

 Hvad er det bedste for dig ved  foråret /sommeren ?



















1. april 2014

Farvel fytin !

2 del af real foods temaet til Rebecca Persson Grøn Stue 
handler om at udnytte mineralerne optimalt i næringsmidler som grove gryn, mel, bønner, kerner, frø og nødder.
Alle disse "kerner"  indholder fytin som blokerer for optagelse af de mange ellers gode mineraler de ellers indeholder.
Fra officiel side i Danmark tillægger man ikke fytin så stor betydning, da man mener, at langt lavere indtag af mineraler er nok.
Men man kan spørge sig selv, om det er godt nok?
International orienterede læger, ernæringsekspert o.a. fastslår, at de anbefalede værdier for dagligt indtag af vitaminer og mineraler (ADT) for det meste er skræmmende lave overlevelsesdoser, som langt fra støtter optimal sundhed og trivsel.
Vegetarkost eller moderne kostpyramide-­anbefalinger indeholder ofte store mængder fuldkorn, bælgfrugter og nødder/kerner.
Men også trendy kostplaner som LCHF og stenalderinspireret kost som Palæo/Primal indeholder en del frø og nødder.

Så næsten uanset hvilken slags kost du spiser, er det vigtigt at få gode vaner i hverdagen, som reducerer fytinindholdet i din og familiens mad.
Det er feks ikke nok bare at koge bønner- 92- 64 % af fytinet er tilbage i bønnerne.


Så bliv meget klogere over i Grøn Stue