1. september 2014

Selvforsyning

Der kom et spm;

Åh Henriette, har tidligere læst med men troede at du var holdt helt op med at skrive. Dejligt at du er tilbage :) Hvor stor en grad af selvforsyning er du oppe på nu? Og ved du ca hvor mange kvadratmeter køkkenhave du har? Jeg bor selv med en stor landhave og vi kører lige så stille op for produktionen så vi slipper for at købe grøntsager. Nu mangler jeg bare at manden min giver sig så vi får høns også :) -Sanne på At gemme sommerens overflod til de lange vinteraftener del 2"
Ja ja - jeg skriver stadigvæk og skal prøve her fremtiden at får skrevet mere
- både om haven og om sundhedspolitik i det hele taget :)
Det nemme først.
Jeg har ca 100 m2 ved mit hus 
og så deler jeg 6 bede á 100 m2 med mine forældre.
Vi har GOD plads - vi dyrker med god plads i mellem rækkerne og har mange blomster,
Jeg vil skyde på at man kan nøjes med 200 m2 til en famile + bær og frugttræer.
Hvor mange % ???
Tjoh bom det kommer lidt an på hvordan man definerer selvforsyning.
Sidste år kunne jeg i princippet brødføde os 100%  fra 1 juli til midt marts- men vi købte nu små mængder grøntsager i perioden november- marts;
Primært peberfrugt, salat og avocado - samt en smule tomat- selvom jeg prøver at undgå grøntsager der ikke er i sæson -men helt kan det ikke undgåes.
På et eller andet tidspunkt bliver man træt af kål, løg, porre og rodfrugter :)
Da jeg ikke dyrker blomkål købte jeg også en del blomkål i sæsonen.

Mht frugt så løb vi også tør for æbler og frossen frugt der i februar/marts- så købte jeg en smule bananer og citrusfrugter -jeg er ikke den store frugtspiser så det passede meget godt med at spise en smule sæsonbetonet frugt der.

I år vil vi helt sikkert løbe tør for rodfrugter og løg- måske også kartofler - men da jeg spiser en del kartofler på mit arbejde gør det mindre.
Men tørken har sat sine spor på køkkenhaven så der er absolut mindre overflod -men vi krydser for at eftersommeren og efteråret sætte gang i gro-ningen- Kålen ser i Hvertfald lovende ud.

Høns - ja få sparket manden i gang - det sker i december jeg er nødt til at supplerer med en bakke økoæg -men jeg vil helst ikke- havehøns er bare nr 1 !! og det kræver så lidt !!!
Mindre end både hund og børn...............................og mand ;)


4 kommentarer:

Jane sagde ...

Altid dejligt at læse nyt fra dig :)
Vores underboer har sagt nej til havehøns. Jeg har et enkelt kort eller to i baghånden til forhandling men ellers bliver det ved drømmen :-/

Nu ved jeg godt, at du har nok at se til, men ellers vil jeg gerne ønske mig en e-bog med havetips for begyndere. Sådan en, hvor jeg kan se, hvad jeg skal plante hvor, hvordan og hvornår, Just sayin'!

Finn Jensen sagde ...

Slæb ham med på en af efterårets hønseudstillinger så skal han nok blive overbevist. De kører fra oktober til februar og der er mange forskellige høns i mange forskellige typer at kigge på og få en snak med opdrætterne

Henriette sagde ...

Kære Jane. Det må blive en vinter-skriveri ;) Men det er noteret

Finn- jeps..

Sanne sagde ...

Fedt, altså det er jo bare drømmen at slippe for supermarkederne. Jeg er så glad for at kunne høste, henkoge og fermentere grøntsager og frugt som vi selv har puslet om.
...har af og til selv længere net-fri perioder (som f.eks efter jeg spurgte ind til din have) -det er dejligt med noget at læse op på når man er klar til computer tid igen.
Jens Juels bog "Den økologiske have" syntes jeg faktisk er ganske fin til begyndere...den startede vi med.