22. september 2014

Hyldebær som influenza forebyggelse/førstehjælp.

I øjeblikket har de praktiserende læger drøntravlt med at få overbevidst en større og større gruppe mennesker om at de skal vaccineres mod influenza.
Jeg vil straks sige at jeg er ikke modstander af alle vacciner men jeg er stærkt kritisk.
Først og fremmest så virker influenza vaccinen ikke særlig godt og så er den smækfyldt med en række tilsætningstoffer som jeg personligt ikke vil putte i min krop- hverken som sund voksen eller som svag, ældre eller gravid.
Da jeg arbejdede i hjemmeplejen valgte de fleste af mine kollegaer at blive vaccineret - jeg gjorde ikke og jeg havde modsat dem ikke influenza en eneste gang de 3 år jeg arbejdede der - det havde de stædige ældre som ikke blev vaccineret hellere ikke..
Min far blev alvorligt kræftsyg og valgte at tage imod influenza vaccinen - derefter havde han mere og voldsommere influenza end før.

Men hvad gør man så ?

Man følger en række simple regler.

  • Vask hænder med sæbe (håndsprit er unødvendigt og problematisk)
  • Spis nok D vitamin mindst 25-30 mcg fra 1 september.
  • Spis probiotika eller endnu bedre mælkesyrede grøntsager
  • Luft ud og få frisk luft
  • Sov NOK- mere end du tror
  • og spis hyldebærkoncentrat. 

A small study published five years ago showed that 93% of flu patients given Sambucol were completely symptom-free within two days; those taking a placebo recovered in about six days. However, the study took place during an outbreak of influenza B -- so it was unclear whether Sambucol worked with type A virus.
This current study shows that, indeed, it works for type A flu, reports lead researcher Erling Thom, with the University of Oslo in Norway.
Thom's findings were presented at the 15th Annual Conference on Antiviral Research in 2002. The study has been accepted for publication in the Journal of International Medical Research.
The study involved 60 patients who had been suffering with flu symptoms for 48 hours or less; 90% were infected with the A strain of the virus, 10% were infected with type B. Half the group took 15 milliliters of Sambucol or and the other group took a placebo four times a day for five days.
Patients in the Sambucol group had "pronounced improvements" in flu symptoms after three days: Nearly 90% of patients had complete cure within two to three days. Also, the Sambucol group had no drowsiness, the downside of many flu treatments.
The placebo group didn't recover until at least day six; they also took more painkillers and nasal sprays.


  • Du kan købe et produkt færdigt. Men jeg synes det indeholder en række ting jeg ikke har så meget lyst til - glucosesirup og konserveringsmiddel blandt andet. 

Jeg ved godt at forskerne siger at det KUN er koncentrat der virker - men det er bestemt hverken min eller andres erfaring og jeg tænker at det nok primært er en salgs gimmick.

Men hyldebærerne hænger tunge ude på buskene - de er gratis og smæksunde.

  • Find et sted hvor der ikke er for meget trafik -landbrugets sprøjtegift må man nok desværre tage med -medmindre man finder buskene i vild natur.
  • Pluk en masse klaser. Du skal bruge flere end du tror.
  • Når du kommer hjem skyller du dem forsigtigt.
  • Klip mest muligt af stilken den er giftig ligesom RÅ hyldebær er.
  • Det nemmeste er klart at bruge en tutti frutti hvor frugten dampes over vandbad og du får den rene saft. 
  • Men man kan også bare putte bær i gryde med ca ½ liter vand pr kg bær.
  • Der koger man under låg til bær er totalt smattet 
  • - så afdrypper man bær i saftklæde evt en skoldet tøjble. 
  • Pas på det sviner usandsynligt meget.
  • Uanset metoden står du nu med en fadt smagende flot lilla saft.
  • Jeg tilsætter frisk ingefær i skiver, lidt stjernanis og ægte kanel i stænger -men det er valgfrit.
  • Tilsætter 600-700 gram sukker pr 1 litersaft og koger ned så du har ⅔ af saften -den skal være lidt tyk som ahornsirup.
  • Smag til med citronsaft og fisk krydderrier op.
  • Jeg putter på skoldede -ovntørrede syltetøjsglas evt. lige skyllet i lidt sprut -vodka eller rom.

Kan holde usandsynligt længe trods mangel på konservering.

Low carb eller mere palæo version.
Man kan godt bruge honning- men husk at honning brænder nemmere på og indeholder en smule vand.
Sødemidler? Jeg ville nok bruge kokossukker og være ekstra omhyggelig med hygiejne evt fryse i små glas i steden for.

Hver morgen tager jeg en shot sammen med D vitamin og når forkølelserne hærger så er det også godt fortyndet med kogende vand.
Sammen de første valnødder og årets flotte Conference pærer.




6 kommentarer:

Eva sagde ...

Ville du give det til baby 6 mdr? Den lille stakkel har lige fået konstateret dobbeltsidet mellemørebetændelse, trods at hun er fuldammet. Øv! Nu prøver jeg at gå mælkefri og ser om det hjælper, men hvad i den sammenhæng med mælkesyrede grøntsager og valleprotein, er det no-go? Hun er selvf. fri for al anden mælk end min, men vi er så småt i gang med BLW en gang om dagen.
Har du et bud på, hvornår hun må begynde at få fermenterede madvarer?
Kh Eva :)

Henriette sagde ...

Stakkels lille pus. Jeg ville ikke undlade mælkesyrede grøntsager i min egen kost- men måske valle protein ?
Jeg ville så små begynde med fermenteret grønt fra 7-8 måneder. Jeg tror uden at jeg har noget at ha det i- at det er lidt svært at give den første månedstid hvor man BLW.
Mange børn er ret vilde med den syrlige smag. men konsistensen kan være et problem. Så måske var mælkesyret grøntsagssaft bedre. Men er at der i handel er en gulerodsaft.
Men hun får vel forhåbentlig Udos choise til Baby ellerNDS Panda ?

MHT hyld. tjah bom. HVIS mit baby havde influenza så kunne jeg godt finde på det. Ellers ville jeg nok lige vente en måned eller 2.
Jeg tror desværre ikke at det er effektivt mod MØB.

kh

Eva sagde ...

Nej, jeg forestillede mig heller ikke at det kunne kurere MØB - det ville ellers være super ;)Jeg tænkte mere som profylakse, for at undgå snot og influenza og dermed mindske risikoen for mere MØB. Men jeg tvivler nu også på at mit overskud pt er til at samle hyld og koge ind, så det var vist mere et teoretisk spørgsmål.
Hun plejer at få BioGaia, men når der skal gå mindst tre timer ml anti- og probiotika er det i praksis umuligt at få i hende under penicillinkur :( Så hun må have en ordentlig kur efter penicillin.
Hun er vild med syrligt! Til et af hendes første måltider spiste hun en hel skive citron, før hun værdigede noget af det andet udbud et blik! Men vi må prøve at se, hvad der går :) Jeg ved der findes en mælkesyret rødbedesaft, den havde jeg en overgang cravings efter i graviditeten ;)
Hvad tænker du om vandkefir? Jeg tager slet ikke selv købe-probiotika mere, efter jeg har opdaget vandkefir. Det er simpelthen så dejligt og ikke mindst billigt! Så jeg havde tænkt at fase bettenøv over på en smule af det med tiden (altså som i en tsk om dagen), men hvornår er mon tiden til det? Drengene på 4 og 5 elsker det og får også et lille glas næsten dagligt.

Henriette sagde ...

Vandkefir er super- bare ikke til baby- da der jo dannes en smule alkohol. Så er mælkesyret grøntsagssaft bedre. Så jeg ville vente til hun er langt ældre med det.
Heg Tor forøvrigt uden at være 100 % sikker at det er en god ide ikke kun at bruge vandkefir men også lidt grøntsager mv fordi bakterie stammerne er så forskellige.
Hmm jeg tror måske godt jeg kunne finde på at give en smule hyldebær som forebyggende.
Man kan købe det færdigt som saft. Både naturfrisk og søbogård laver en..

Eva sagde ...

Jeg bruger også både mælke- og vandkefir og skal i gang med kvass og surkål lige om lidt, når det halve af min familie (herunder mand) ikke er syge og jeg er kommet mig lidt over at trække det meste læs selv ;) Så jeg veksler lidt mellem de forskellige og holder lige pause med komælkekefiren, men har prøvet at lave en på kokosmælk.
I dag fik lillepigen broccoli dyppet i en lille smule kokosmælkekefir - stort hit :) Nu skal hun bare over den dumme MØB - selvom hun er mit ørebarn nummer 3!! bliver det ikke nemmere at holde ud :(

Sofie sagde ...

Tak for denne opskrift, som jeg fiskede frem af gemmerne, efter at have samlet 1001 klaser hyldebær i weekenden :) vh Sofie