21. marts 2014

Fredagskage uden mel og sukker

Jeg smider ikke om mig med opskrifter eller smukke billeder
- det er da så mange af jer andre der gør så godt- men ind i mellem må jeg liiige dele en opskrift alligevel.
Sådanne kager uden sukker og mel er ikke det vi spiser mest af - ofte er det fordi jeg synes at opskrifterne er så dyre i ingredienser og uoverskuelige så jeg ender ofte med bare at spise chokolade og drikke et glas vin istedenfor :)
Men sidste weekend fik jeg alligevel den vildeste kagetrang og fik bikset en af de mere vellykkede kager sammen med nogle af de sidste gulerødder fra haven.
Ingen billeder da vi spiste den hele :) men det var nogle af de multifarvede som sært nok holder godt.

Til en kage i et tærtefad
200 gram fint revent gulerod
4 store æg ( evt 5 små- hellere lidt for meget end for lidt :)
2 dl smeltet smør eller kokosolie
150-200 gram kokossukker( jeg synes at 150g er nok pga gulerøddernes sødme)
100 gram kokosfibremel
100 gram hasselnødder -halvdelen fintkværnet den anden halvdel grov
1 dl mørke rosiner ( undlad evt) 
1 nip havsalt (hvis du bager med kokosolie eller usaltet smør)
1 tsk bagepulver
2 tsk ægte kanel
1/2 tsk ingefær

Pisk æg med sukker så det skummer godt - tilsæt smeltet smør/olie
og bland forsigtig resten i.
Bag ved 175 g ca 30 min- pas på kokossukker baseret bagværk bruner hurtigt.

Smørcreme af philidelphia flødeost fuldfed (evt med en smule smørså den holder formen bedre) og sødning - jeg brugte honning, citronskal og vanilie 
skader ikke kagen.
Kagen er en smule smuldrende første dag- men på dag 2 og 3 er den bare mumset og god.


1 kommentar:

Rikkeprikke sagde ...

Uh lyder lækkert, jeg elsker gulerodskage!!!