13. december 2012

Du er jo helt syret mand

Jeg er jo sådan en der altid har mælkesyrebakterier (Probiotika) i medicinskabet og i køleskabet står der jævnligt sære grøntsager i patentglas. 
Men nogen gange er jeg bare ikke altid så god til at få dem på tallerknen - selv om jeg gerne vil ;) 
Men nu har jeg fået en ny bog som har inspireret mig til et nyt udvalg.
Jeg har tidligere skrevet om Beet kvass og andre sære mælkesyrede grøntsager mv. og jeg har også brugt det i forbindelse med GAPS 
For det er bare mega sundt at spise fermenterede ting.

Men jeg har lært meget siden da og jeg er bestemt ingen expert endnu.
Der er mange skoler indenfor MS fermentation og det er nemt at blive overvældet af informationer og modstridende facts. Jeg startede ud med de opskrifter der var i Nourishing Traditions kogebogen men jeg synes ofte de var lidt kompliceret og alt for salte :(
Senere rodede jeg rundt på nettet - alle bloggere der hedder noget med Nourishing er somregel en del af REAL foods bevægelsen og de indeholder alle opskrifter på MS ;)
En af de blogs jeg vendte tilbage til gang på gang er denne og ja som mange af de interessante blogs i øjeblikket er det en religiøs blog ;) men det springer jeg så let og elegant hen over.
I november fik jeg mulighed for at købe en bog i USA og valget faldt på denne fra Wardeh
Den kostede 57 dkr hos Amazon for 300 sider og jeg synes den er alle pengene værd !
Puritanere vil nok falde over 1 eller 2 ting som de ikke er enige i... men jeg synes det er en fantastisk let tilgængelig, inspirerende og sympatisk bog.
Og så kan jeg enormt godt lide at Wardee giver exempler/opskrifter på hvordan man bruger de sære syrende ting.
Indholdet er flg.
  1. MS historie og udbredelse.
  2. Om sundhedsaspektet ved at spise mælkesyrede produkter
  3. Hvordan virker det ?
  4. Redskabskasse; hvilke råvarer, glas mv
  5. Grøntsags opskrifter
  6. Frugt 
  7. Tilbehør som sennep, ketchup -salsa mv
  8. Alkoholfrie drikke
  9. Øl mv
  10. Bønne opskrifter
  11. Gryn (surdej baseret)
  12. Syrnet mælke opskrifter
  13. Oste
  14. Opskrifter på fisk og især pølser
Jeg er i gang med at afprøve nogle nye opskrifter, blandt andet på granatæble "sodavand", en æble chutney mv. Der skal nok komme en update på dem senere ;) 
Min eneste anke er at hendes opskrifter er ret store :(
En af de nemme og milde introdutioner er denne som jeg selv har kombineret af 2 opskrifter ;)

Gulerods/squash 
4 dl revent gulerod 
5 dl revent squash
1/4 spsk fint salt
3 spsk valle
evt ingefær og/eller hvidløg i fine skiver
evt lidt koriandefrø og spidskommefrø
  1. Gulerod(squash blandes med salt og valle i en stor skål og presses og vrides til det begynder at safte.
  2. Pakkes i et patentglas og ideelt lægges en steril vægt af feks et mindre sylteglas, eller en ren sten, en glasplade/hinkesten- så grøntsagerne holdes NEDE under vædsken - der skal være ca 1 tommelfingers bredde med fri luft.
  3.  Jeg bruger et 5 dl patentglas.
  4. Glasset stilles i et mørkt område hvor der er alm stuetemperatur i 2-3 dag -husk efter 12-24 timer at lige lukke lidt luft ud men holdes derefter hermetisk lukket.
  5. Sættes derefter køligt en uge eller 2 og kan derefter spises.
Salsa
2 modne mellemstore tomater
1 lille løg gerne skalotte
1/2 grøn peber
1/2 chili
1 fed hvidløg
Lidt frisk koriander blade hvis du kan få fat idet.
1/4 spsk fint salt
2-3 spsk valle
  1. Kør alle grøntsager i foodprocessor eller hak fint i hånden.
  2. Bland salt og valle i og pak tæt i et glas 
  3. Stil på køkkenbord i 2-3 dage ( husk igen at lukke luft ud)
  4. Holder ca 14 dage et køligt sted.
Tjeck også den her med radisser

Hvad har jeg lært de sidste 2 år hvor jeg har syrnet?
  • Brug bedst mulige råvarer øko grøntsager og fint himalaya salt.
  • Brug ikke for meget salt!
  • Hele ting som radisser, agurker, gulerodsstave mv er bedst med en saltlage.
  • Brug patentglas med nye gummiringe (alt tyder på at de er lige så gode som smarte glas)
  • Vær omhyggelig med hygiegne! - alle glas,vægte mv skoldes eller varmes på 100 grader i ovnen.
  • Når man er begynder, er det absolut bedst at bruge valle fra afdryppet frisk yoghurt helst hjemmelavet -men ellers kan en ordentlig øko yoghurt bruges. Med mindre man er mega allergisk over for kasein er det en fin løsning- da de små mængder laktose i vallen nedbrydes fuldstændigt.
  • Man kan også bruge en rest af væden fra en vellykket glas- i så fald at man er meget allergisk.
  • Når man bliver øvet kan man øver sig kun med salt (men så skal der lidt mere salt i.
  • Hvis det er meget koldt eller meget varmt så opfører glasses sig forskelligt.. nogle gange skal tingene ha kortere eller længere tid.
  • Grøntsager skal holdes ned i vædsken ! det er især vigtigt med hele grøntsager som radisser og gulerodsstave.
  • De fleste glas skal kortvarigt åbnes inden for det første døgn - for at hindre at glasset løber over/sprænger - derefter åbner man IKKE før glasset er færdig syrnet.
  • De fleste grøntsager bør eftermodnes nogle uger efter de er lavet, på et køligt sted - hvis alt fejler det varmeste sted i køleskabet.
  • Grøntsager og beet kvass kan opbevares i mange uger i køleskabet og smager kun bedre af at modnes. Frugt og drikke bør bruges indenfor 14 dage
  • Brug din næse - det er det vigtigste redskab - der må gerne være/er ofte bobler i grøntsagerne. Nogle gange er der en lidt sjov overflade på især beetkvass men der må aldrig være mug !
  • Fejlslagne MS grønt lugter ret forfærdeligt.
  • Rodfrugter (gulerod og rødbede) er nemmere at introducere i familiens kost end kål baseret kraut ;) selvom kålen er absolut sundest.
  • Agurker og salsa er også ofte ok- men ungerne brokker sig nok over at agurkerne ikke er søde.
  • SMÅ mængder introduceres først- det vil sige 1 spk pr mand - senere er det optimale en eller anden form for MS til hvert hovedmåltid - feks yoghurt, creme fraise, grøntsager, frugtdrikke, vandkefir mv
  • Hvis man synes at det er meget surt og salt, kan en lille smule honning, æblejuice eller lign blandes i grøntsagerne LIGE INDEN du spiser dem - men put dem endelig ikke selve glasset. Jeg har især brugt lidt honning dressing til de rødbeder jeg lavede.
  • Grøntsagerne er oftest rå når man syrner dem- men rødbeder kan laves både rå eller bagt men de ændrer konsistens 
  • Bedst af alt så nedbryder mælkesyrebakterierne dele af kulhydraterne så det er en super løsning for LCHF.
  • Jeg spiser dem alene til kød, fisk og omelet. 
  • Blander dem i æggesalat, i kalkun/kylling salat. 
  • Et par spsk fulde er gode i Coleslaw eller i råkostsalat.
  • Et snapseglas af Beet kvass løfter lige en grøntsagsjuice op ;)
  • Kan også tilsættes rodfrugtesupper lige før man spiser- men husk MS grønt mv må ikke varmes op.
Husk at nogen gange gør man alt det rigtige !!! men alligevel går det galt :(
Tjeck også Mkittekat for mange gode indlæg om sundhedsdelen - hun stod også bag det gode tema om mælkesyrerbakterier mv over hos Rebecca Persson.








4 kommentarer:

Jane sagde ...

Jeg synes, du er vildt sej. Jeg føler mig meget langt fra at fermentere noget som helst... :-/

Henriette sagde ...

:) jeg føler mig også MEGET voksen ;) En god start er faktisk at købe mælkesyret gulerodsaft i helsebiksene - det er ret mild som start... men mit mål i 2013 er klart at få smidt mere af det ind i min kost :)

Frusb sagde ...

Det lyder så spændende - og sundt :-) Men det er bare en helt ny verden for mig... Jeg må få læst lidt mere om det :-)

Stella sagde ...

Spændende. Det er værd at forsøge.. og prisen hos amazon er da overkommelig :-)