3. november 2012

Vintertid, hvidløg og send mere chokolade tak!!!

Sidste uges overgang til vintertid -eller normal tid som det så smukt hedder, har godt nok sat sit præg på hele ugen..... 
Vågner kl x#*€ 5 og kan ikke sove videre fordi jeg skal tisse og fordi jeg plejer at stå op kl. 6. Om sommeren ville jeg tænke "jubiii ud og nyde solopgangen og ha gooood tid" men her om vinteren synes jeg bare det er for meget -ikke mindst fordi E først skal med bussen kl. 7 og jeg jo desværre kun skal op og sidde foran skærmen og søge jobs der ikke er nogen af :( Jeg er også sulten på de forkerte tidspunkter- allerede kl. 9 synes min krop er det er tid til masser af Latte ;) og kl. 21 er jeg forlængt begyndt at nikke på sofaen... ØV hvor synes jeg det er svært at skifte til vintertid.
Husker I mine hvidløg ?
Det er absolut NUUUUU at de skal sættes. Eller mere optimalt for 14 dage siden.
Jeg har i dag sat i omegnen af 150 fed !!! 
5 typer hvoraf de 4 er nye. Jeg har i årevis dyrket hårdnakket hvidløg oprindeligt fra østeuropa. De er sunde, store og ret så stærke. Hårdnakket betyder at toppen IKKE bliver blød,  så den kan ikke flettes som de hvidløg vi oftest køber.
De nye har jeg købt i Faxe og de er alle såkaldte blødnakket hvidløg - så det bliver spændende og se om de er lige så glade for at bo her som de hårdnakket. Jeg har plantet både i min egen have -hvor jorden er forholdsvis let og så i den nye store have hvor jorden er ret lerholdig.
Thermidrome er en meget hårdfør sort der stammer fra sydfrankrig. Et hvidt løg med lilla kind og beige fed. Middeltidlig høst af mellemstore hvidløg med store fed og god krydret smag.
Therador er en sort der stammer fra sydfrankrig. Hvidt løg med violette striber og hvid-beige fed. Sen høst af mellemstore til store hvidløg med pæne fed og stærk men krydret smag.
Germidour Tidlig sort som stammer fra det sydvestlige hjørne af Frankrig. Smukt violet løg med brun-lilla fed. Kan være lidt følsom for kulde. Tidlig høst af lidt uregelmæssige mellemstore hvidløg med en frisk, stærk smag.
Vigor Højtydende sort af amerikansk oprindelse. Hvidt løg med lilla anstrøg og beige fed. Sen høst af store lidt kantede hvidløg med enstrenget stærk smag. Kan være lidt følsom i overvintringsfasen. 
Som I kan se er der flere af sorterne der er lidt følsomme med kulde- men nu bor jeg jo på en ø i det sydlige Danmark -hvor jeg indtil vinteren 2010 havde en kæmpe stor rosmarin på friland og hvor fignerne trives etc - så jeg krydser for at vinteren viser sig for sin pænere side. Ikke mindst fordi jeg har meget lidt brænde og faktisk også ret få penge til varme..... 
Hvilke betyder- igen igen- at vi tager en måned mere hvor der er skruet ned for økologi og luxusting som nødder, rødvin og chokolade og lidt for meget op for rodfrugter og bønner og den slags mindre gode ting i Low carb køkkenet.
Faktisk ha jeg ikke spist chokolade i en uge.... og kun lidt kokosmel i 2 uger !!! 
I dag blev det altså for meget -og da mine dagpenge var forsinket betød det at de lækkerier der skulle laves ( ellers tror jeg at E flyttet hjemmefra) blev en helt alm old school kakaokage med speltmel og lidt rødbede som den ene halvdel af sødemidlet.  Ellers har vi overlevet på resterne af lidt tørret abrikoser som blev til kugler med smør og kokosmel og så en masse æbleringe hjemmelavet og tørret.  
Vi har haft en virkelig god æblehøst-men desværre holder de ikke særlig godt. Så vi har lånt sådan en
Den kan både skrælle og skære i skiver i et snuptag! 
Fatter ikke hvordan jeg har kunne leve uden sådan en fætter. Tørrede æbleringe er absolut det mindst skadelige for mit blodsukker- smager mildt og godt- erstatter vingummi fantastisk. Man kan når man tørre selv, styre om de skal være sprøde eller seje. Røde Ingrid Marie er absolut de mest velsmagende ringe :)

God weekend








1 kommentar:

Jane sagde ...

Jeg husker tydeligt hvordan jeg også bøvlede med overgangen til vintertid sidste år, men i år er jeg faktisk gået fri. Håber, du snart har fået tilvænnet systemet!