8. juli 2012

Er LCHF en høj protein kur /livstil ?

Det må være spørgsmålet efter de sidste ugers skræmmekampagnie ?
Læs evt modsvar her og her
Mit svar er kort- nej !


Jeg har ikke skruet "ret" meget op for protein. En anelse i forhold til da jeg var stivelses- semivegetar  ;) for 15 år siden - men jeg spiser på ingen måde mere kød, end da jeg spiste en normal kostrådsbaseret kost.
Jeg spiser derimod markant flere grøntsager :) og lidt mere fedt (primært fra fuldfede mælkeprodukter og nødder/kerner)
Min tilgang til kød og fisk er at kvaliteten skal være fokus- ikke mængden.
Jeg prøver at variere mine proteinkilder.


Et overordnet mål(*)for aftensmad hos os er;
  • 2 gange fjerkræ (feks kalkun, kylling(kun til datter), and og måske fasan.
  • 2-3 gange 4-benet kød (lam, svin, okse, kalv og meget sjældent vildt)
  • 1 gang fisk og skaldyr (bliver sjældent til mere pga kræsenhed) 
  • 1-2 gange vegetarisk (bønner, æg eller ostebaseret protein)
  • Oven i det prøver vi med max 125 gram forarbejdet kød; det vil sige bacon, pølser og skinke. Det er ikke altid vi overholder det - men udgangspunktet er at vi spiser små mængder bacon og pølser til nogle af vores morgenmad eller gemmer muligheden for en grillaften med pølser. 
Hvis vi ikke var så kræsne :( så havde der være 2 gange fisk og skaldyr og 1 af 4-benet kød dagene var indmad. 


Hvor meget kød taler vi om ?
Normalt regner jeg med 100-150 gram kød/fisk til mig.
Det sker en gang imellem at jeg køber en megabøf og spiser den rub og stub
 -men som regel er jeg glad nok for 125 gram.
125 gram svarer til ca 27 gram ren protein.
Jeg satser på ca 70-100 gram ren protein pr. dag.
Så det betyder at jeg skal ha protein fra andre kilder.
Jeg spiser ofte 2 æg til morgen, bruger lidt mælk i kaffen, spiser lidt ost til frokost eller i aftensmaden, lidt skyr til eftermiddag/eller dip/frokost- samt lidt mandler 
=jeg nærmer mig de 70 gram.

Min frokost er næsten altid ret grøn;
Om sommeren kan jeg rigtig godt lide Mark Sissons tilgang med en meget stor salat med blandet grønt i - og der bruger jeg forskellige proteinkilder- f. eks osten, mandlerne- lidt rejer, tun eller lign.
Evt en bid kød fra aftensmaden;
Når jeg laver aftensmad beregner jeg 250 gram kød/fisk til min datter og jeg.
Hun spiser som regel kun 75 gram = 50 grams rest som indgår i frokosten.
Frokosten kan også være gnavegrønt med en gang æggesalat rørt med skyr og mayo eller laks. 
En fed dressing på salaten ellers bliver man sulten igen.
Jeg prøver at holde frokost med kernebrød og lign til en gang i mellem.
Dels er det dyrt - dels tror jeg at man skal passe på med ikke at spise uhæmmede mængder af frø og nødder.
Om vinteren er jeg glad for supper, en god hjemmekogt suppe fyldt med masser af grønt og creme fraise på toppen. Evt med lidt frøknækbrød.
Når jeg er på farten erkender jeg, at det er mest praktisk med gnavegrønt, ostestænger og bidder af kød eller fisk.
Men mit protein niv er på ingen måder vildt højt.
De gange jeg har tjekket i divs madbanker ligger jeg på 15-25 % af kalorierne fra protein. Ret tæt på de nye NNR på 20 %

Mit grøntsags forbrug er på 500-600 gram pr dag + 100-200 gram frugt alt efter årstid.
Om sommeren spiser jeg mere frugt end om vineren
Så det der med at LCHFér spiser enorme mængder kød i stedenfor stivelse
- eller pakke efter pakke med bacon og flødesovs det holder ikke imo.
De fleste LCHFer jeg kender, spiser mere grønt og mere kvalitetsfedt end normal danskeren.


De eneste low carb tilgange jeg kender, som spiser high protein er
"Dukan" (som jeg mener er en dybt problematisk tilgang)
"zerro carb"- igen småskørt- hvorfor ikke nyde nogle af de lækre fødevarer som har kulhydrater (læs grøntsager, nødder, frugt etc)
og "spis dig gravid" som kører med 33,3% protein
- hvilken imo er for højt i længden, men ok i en periode for at stabiliser blodsukker


*overholdes ikke pt da jeg pga katastrofal økonomi spiser det vi nu har i køleskab/fryser de næste måneder- med mindre der dukker en rig mand op eller et fedt job ;)





4 kommentarer:

frk. sveske sagde ...

Hej Henriette,
Godt indlæg. God inspiration med et indblik i, hvordan du/ I lever efter LCHF. Jeg er selv ved at finde min balance, som samtidig kan være med til at regulere vægten.
God aften.
- frk. sveske

Jane sagde ...

Ja, det er en udbredt misforståelse. Jeg spiser nok lidt mere kød/protein, end du gør. Jeg vil tro, jeg ligger på omkring 150 g kød pr. måltid, men jeg får så heller ikke protein fra mælkeprodukter i øjeblikket. Men herfra er der jo stadig langt til at svælge i kæmpe bøffer og inhalere den ene pakke bacon efter den anden.

Men sig mig,hvad med Paleo? Er det ikke high protein? Jeg gik bare helt død, da jeg læste Lauren Cordains bog (som godt nok er 10 år gammel), og forslaget var at jeg skulle spise 250 g laks. Til morgenmad. Men det var selvfølgelig bare et forslag.

Henriette sagde ...

Jo palæo folkene kigger ret højt ...
men de har jo heller ikke mælk og ost.

Jeg ligger nok også højere om vinteren og i de perioder hvor økonomien er mere sprælsk ;) .
Men i udgangspunktet tror jeg de fleste kvinder kan ligge med 100- 150 gram pr måltid og det vel helt fornuftigt :) og slet ikek det der kødorgie som vi bliver skud i skoene.
Spiste 100 gram fjordrejer og 2 æg til aftensmad og jeg er stadig mæt her kl. 8.30 :)

Stella sagde ...

Interessant indlæg - for jeg tror heller ikke på, at det er godt at spise uanede mægnder kød. Jeg har prøvet - på en ketolysekur - kød og fedt, og jeg følte mig ikke specielt frisk. Jo - mæt - men ikke rigtigt frisk, som man bliver det af at inddrage en masse grøntsager.