19. maj 2012

Kalv med kejserhatte og så lidt syndige karamel snitter

Med det her svingende sommer/forårsvejr fik jeg pludselig lyst til lidt gryderet.
Jeg havde købt noget kalvekød for længe siden og det blev til en lidt lettere gryderet. Men gryderetter ser aldrig fantastisek ud på fotos ;)


Tilbehøret er blomkåls"ris" med ærter og så stegte kejserhatte. Normalt ville jeg blande svampene i retten, men tøsebarnet har en fobi overfor alt svampeagtigt. Kejserhattene hentede jeg billigt med Tvedemose, da jeg for nogle uger siden hentede champinonmuld til min haven. Man får dem til en helt anden pris end i Irma ;)
 "De er faste og kødfulde svampe, der er i familie med østerhatten. Den svinder meget lidt under stegning, og er derfor særdeles velegnet til at grille, sautere eller riste på panden, evt sammen med andre svampe." 
De holder længe i køleskabet - men smager ikke af så forfærdeligt meget. Derfor stegte jeg dem også i en rest baconfedt- det gav en let røget smag som var ret delikat og fedt fra gris er faktisk slet ikke så dumt at stege i.


Selve gryderetten;
ca 250 gram kalv i tern fra inderlår uden synligt fedt og sener( mest pga det delikate)
1 fed hvidløg 
lidt rosmarin og citrontimian
lidt kalve bouillion
1 glas rose eller hvdivin
fløde 
evt lidt maizena og kulør

  • Brun kødet godt - tilsæt finthakket hvidløg steg til klare og bløde
  • hæld vin og krydderurter + peber og kog næsten væk
  • - tilsæt ca 1 vinglas boilion og lad det simre til næsten mørt.
  • Tilsæt fløde og kog ind
  • - jeg er ikke hys med lidt maizena så jeg jævner og smager til med salt og gav det en sjat kulør.

Karamelsnitter
Da jeg boede i Irland elskede jeg nogle karamelsnitter som vi kunne få på den lokale te -salon. De bestod af en smørsprød mørdej, et lag karamel, evt lidt nødder og tykt lag mælkechokolade. Jeg fik lyst til at genskabe en mere moderat version.
Der er lidt sukker og sirup i - da jeg simpelthen ikke har formået at lave god karamel med ren sukrin... men de får ikke mit blodsukker til at gå amok:)




Start med bunden
Jeg brugte som udgangspunkt bunden til hindbærsnitter fra Tanja 
150 gram meget blødt smør
50 gram sukrinmelis (skar ned fra de oprindelige 75 gram pga karamellen)
50 gram mandler kværnet fint (jeg havde ingen mandelmel hjemme)
50 gram kokosfibre mel
1 spsk FiberHusk
lidt vanilie
1 tsk bagepulver
1 lille æg
  • Måske fordi jeg havde ændret lidt i opskriften (især mandler frem for mandlemel så blev dejen ret så blød - så jeg smurte den ud i en firkantet form frem for at rulle den ud. 
  • Der var lidt for meget dej i virkeligheden.
  • Bagte den ved 175 grader til lysebrun .
Karamel  igen som udgangspunkt fra Tanja
Karamel:
50 g smør
1 dl piskefløde
3 spsk sukrinmelis
2 spsk brun rørsukker sirup- jeg havde intet Yacon sirup
1 tsk vaniljepulver
et nip salt ( synes det balancere det søde men undgå hvis du ikke bryder dig om kontrasten)
  • Kog langsomt i ca 30 min til lysebrun og karamelagtig.
  • Jeg synes ikke den var helt sød nok da den var næsten færdig -så jeg stak den ca 1 tsk brunt muskovadosukker...
  • Hæld over den færdigbagte dej og stil koldt mens du laver chokoladen
Chokolade
100 gram 70 % lindt 
2 spsk fløde og 1 stor spk kokosfedt 
  • Smelt forsigtigt sammen og hæld over den kolde karamel.
  • Stil koldt og nyd i småbidder.

Jeg kunne godt tænke mig at leje lidt med konceptet- så den bliver lidt mere i skabet - men tøsebarnet har næsten spist det hele og har ikke brokket sig over sukrinet ( som hun ellers plejer ;)



Ingen kommentarer: