31. maj 2012

Hungry gap og hormonel husmor ;)

Det må vist siges at være overskiften på den seneste uges tid.
Ja Pinsen var vidunderlig, masser af solskin, havearbejde, sociale arrangementer og rosevin... men jeg blev efterladt totals smadret og ugidelig.
Jeg kan ikke helt finde ud af om det skyldes stress over at jeg nu i 10 måneder har været arbejdsløs og den seneste månedstid har jeg nærmest ignoreret at jeg var arbejdsløs - flygtet fra virkeligheden, lavet overspingshandlinger etc ... men tornerosesøvnen er slut , jeg må og skal forholde mig til virkeligheden og komme ud af husmoderrollen.
Husmoderen har også været enormt pms - det virker som om mine hormoner er totalt i ubalance. Jeg ved godt at jeg er næsten 40 og at det er alm at ens hormoner laver rod i systemet - det har betydet at jeg har læst en del om progesteron mangel og østrogen dominans og nok bliver nødt til at forholde mig til det - mere om det følger ;)

Hungry Gap - tjah det er perioden fra slut april til begyndelsen af juni alt efter geografi. Før i tiden var vintergrøntsagerne ved at slippe op/kedelige og de nye grøntsager ikke helt parate. Men jeg synes ærlig talt også at når jeg kigger på udvalget i butikkerne at så har det båret præg af det. Frugten er især kedelig ( æbler og pærer er ikke i sæson så det er kedelige frugt fra den anden side af jorden også øko er ret kedeligt) Bananer er jeg træt af.....det samme gælder kiwi mm.Rabarber som er i sæson tåler jeg ikke. De danske jordbær sindsygt dyre pga kulden. Melon og stenfrugt er  bare ikke helt i top i kvalitet endnu.
I haven har vi høstet flot spinat, radiser, lidt nye løg, en del asparges og flotte romaine -salat hoveder og når man smager så friske grøntsager er udvalget i divs butikker bare røvsygt, dårlig kvalitet eller bare alt for dyrt :(
Jeg håber godt nok at Årstidernes kasse på lørdag er god for jeg gik hjem fra den lokale butik med en ny agurk, en pose let kedelig danske kartofler og en bakke dyre tomater og det rækker jo ikke langt :) Jeg troede egentligt at det er fordi jeg bor i provinsen at udvalget var så trist pt-men på slyngebarn.dk var der også andre der pev over kvalitet og udvalg af frugt og grønt... så lad juni komme med dens overflod af frugt og grønt :)

2 kommentarer:

Jane sagde ...

Uh, mit køleskab er nu fyldt med flotte grøntsager fra Aarstiderne som blev leveret i går. Til gengæld giver jeg ikke meget for deres kødmængder. Vores måltidskasse er til 4 x aftensmad til 4 mennesker. Og vi fik så 3 kyllingelår til éen aften. Forklar mig lige hvordan man deler dem mellem fire mennesker?! Så nu har jeg fremover bestilt en kasse ekstra protein, hvilket skyder min ugentlig levering op i 800 kr. 800 kr for 4 x aftensmad er nok lige i den dyre ende... :-/

Henriette sagde ...

Ja jeg forstår slet ikke deres kødmængder!!!!- men 3 kyllinge lår til 4 er alt for lidt imo.
Så vil jeg glæde mig til mine grøntsager på lørdag :)