5. maj 2012

Det er til at få pip af - at vælge kylling

Jeg spiser næsten aldrig kylling, mest fordi det ikke harmonerer med min krop; jeg får ondt i maven, forstoppelse og i værste fald mellemørebetændelse når jeg spiser kylling.
MEN min datter vil rigtig gerne ha kylling men hvor er det svært at vælge -når man også skal tænke økonomi. Jeg VED godt at øko kyllinger er bedst.
Men prisen og det faktum at det er nemmeste at få fat i en hel kylling afskrækker mig.
Det er jo tåbeligt at stege en kylling til en teenager.
Efter at ha set Hugh F.W fra River Cottage prøve at få de fritgående kyllinger ind på det engelske marked- begyndte jeg at kikke mig omkring efter, en såkaldt velfærdskylling. Men det viste sig at være langt mere besværligt end jeg troede.

*( tal fra Fødevarestyrelsen

Økologisk kylling
  • Højest må være på 4800 stk i en flok.
  • Højst 10 kyllinger pr m2 i stalden( højst 21 kg/m2)
  • Skal ha adgang til det fri -her skal de mindst ha 4 m2 pr høne
  • Skal fodres med økologisk foder og der må ikke være gmo i
  • Økologiske kyllinger skal mindst være 63 dage gamle når de slagtes. 
  • Typisk er de mellem 63 og 81 dage gamle afhængigt af, hvilken race der bruges. 
Konventionelle kyllinger 
  • Ingen krav til størrelsen på flokken-op til 40 000 ! er ikke unormalt
  • 20 kyllinger pr m2 i stalden( eller 40 kg/m2)
  • INGEN adgang til det fri og ingen dagslys
  • - dog har de lyse og mørke perioder i stalden så de også får hvile 6 eller 4+ 2 timer af gangen...
  • Foderet er konventionelt og indeholder ofte GMO 
  • Slagtes når de er 37-39 dage gamle
Frilandskyllinger
  • Der er ingen krav til størrelsen på flokken
  • Højst 12 kyllinger pr m2
  • Skal ha adgang til den fri
  • Der er ingen krav til foderet ud over at der skal være grovfoder ligesom hos de økologiske men der må gerne bruges GMO
  • Slagtes når de er 81 dage.
Hvad så må den der nye Himmerlandskylling som det reklameres med i Superbedst ???
  • Flokkens størrelse  ukendt 
  • pladsforhold 38 kg /m2
  • adgang til det fri ? nej 
  • foder? såkaldt special foder med adgang til grovfoder- men højest sandsynligt GMO foder
  • alder? 37-42 dage
Så reelt taler vi om en anelse bedre forhold
Men kyllingerne er stadig hurtigvoksende typer der slagtes efter bare 37-42 dage.
Den manglende adgang til friland samt gmo foder tæller ned.
Så det er godt nok falsk markedsføring imo.
Det er fint nok at være miljøenlige mht strøm produktion og korte afstande til slagtning men det er ikke nok.


Der er også mange der er glade for 
Hopballe kylling
  • har 4 – 5 gange så meget plads som en konventionel kylling men ingen adgang til det fri
  • Størrelsen på flokken er ukendt
  • En del majs - men ingen GMO
  • 65 - 90 dage
Positivt er det at de ikke fodre med GMO og kyllingerne ikke er hurtigvoksende.
Men det tæller ned at der ikke er tale om kyllinger med adgang til det fri.


Løgismose gourmet kylling
  • Størrelse på flokken ukendt
  • og det samme gælder forhold i stald....
  • men kyllingeren skal ha adgang til det fri - er ude det meste af dagen (kl. 9-solnedgang)
  • Foderet er næppe GMO da det er lavet i Sydfrankrig(?)
  • Slagtes 89 dage gamle.
Lyder som et interessant alternativ.
Mine medspisere er meget begejstret for smagen af  den kylling. Siger den er velsmagende og rækker længe.


Så frem med luppen når du køber kylling! 
Hvis du ikke har råd til /orker en øko kylling så skal du se dig for. 
De der 4 frosne for en 110 kr den taler vi ikke om - de BURDE være FORBUDT - det gælder også buræg og tremmekalve.


Og kære butikker - vi vil gerne også ha mindre pakker med velfærdskylling så vi ikke er nødt til at købe en hel.



17 kommentarer:

Sofia Sommer sagde ...

Godt indlæg!
Hvad med Hanegals frosne pakker med hakket høne, kyllingemedister eller kyllingebrystfilet'er? Det er øko og fås i Føtex - i denne uge til 29 kroner pakken. Kunne det ikke være et alternativ, hvis du kun skal have lidt ad gangen?

Kærlig hilsen Tatjana

..... sagde ...

Tak for et dejlig indlæg! Vi elsker hel fersk kylling, men den økologiske er dyr! i næste uge i føtex få små pakker med kylling til 29kr for 200gram (tror jeg det er) Det er på frost og det smager faktisk rigtig godt. De har dem fast i Rema1000 til 34kr.

Tanja Cederholm / Kritter sagde ...

Og til os der godt kan lide smagen af kylling, så udvikler kyllingen først sin smag når den er omkring 63 dage! Slagtes den inden da smager den mest af det du krydre den med, altså af ingenting udover saltlagen.

(Kilde: Vist nok River Cottage)

Henriette sagde ...

Hanegals er et fint alternativ- men jeg har bare ikke så meget adgang til dem hernede på landet
Der er det en hel øko kylling or nothing..
Men har set dem i Irma i Næstved ;) så skal huske at ha købt dem. Er det forøvrigt kylling og ikke høne ???

Kritter - du har ret;) en rigtig kylling smager først godt når den er gl nok- problemet er bare at de der monstre kyllinger( konventionelle) som næsten ikke får lov til at sove og bliver fodret intensivt bliver alt for store= derfor slagtes de ved 37-40 dage,

Tak for tippet om rema1000 og føtex.

Lis sagde ...

Tak for en super gennemgang! Ved du hvor man kan købe Løgismose Gourmetkylling? Har tidligere købt fra Hopballe mølle, men var dog ikke klar over at de ikke har adgang til udendørsareal. Det trække imo rigtig meget ned :(

Henriette sagde ...

@ lis
Netto - har løgismose kyllinger jævnligt
-min mor har købt en del til fryseren.

Ja det trækker klart ned for mig at dyr ikke kommer ud.
så kan de ha nok så meget plads...
Hopmølle er meget vage i deres formulering
- men de ville helt sikkert ha skrevet at dyrene kom ud hvis de gjorde det ;)
Men de er en bedre løsning end alm kylle imo og også bedre end Himmerlands kylling.

Ann-Dorthe sagde ...

Hellere spise kylling sjældnere, og så betale den merpris, som en økologisk kylling koster.

Henriette sagde ...

Jeg er i princippet enig Ann-Dorthe
Men en merprus der er så markant og en mer ebsværlig tilgængelighed gør at der er nogle der aldrig kommer til at vælge en øko kyllig. DERFOR synes jeg at det kunne være hensigtsmæssigt at få frilandskyllingerne på banen- vel og mærke ægte frilandskyllinger.
Hvis de så også blev 100 % GMO fri - var det fint.
Hellere end frilandskylling end en alm konventionel kylling imo.

Henriette sagde ...

læs mer pris og mere besværlig

Sisse sagde ...

Tak for det her :-)
Jeg tror nok jeg ville købe hel kylling alligevel, for 200 g for 29 kr er en del dyrere end en hel kylling. Jeg har set frosne øko på 13-1400 g til 85 i Netto, det er jo ret billigt. Man kan jo fryse det ned, man ikke spiser den dag - hvis det er en frostkylling kan man bare stege den i ovnen, og så tage fra og fryse i portioner.
Fordelen ved en hel kylling er også at man så har skroget at koge suppe på - jeg smider mit 12-16 timer i en gryde vand, og så bruger jeg det fx til at koge ris med til mine unger, der ikke kan lide supper :-)

Sofia Sommer sagde ...

Det hakkede er høne, men brystfileterne er kylling :-)

Henriette sagde ...

@Tatjana- tak for det- det lyder godt.
@ god ide- jeg skal prøve det- en gang i mellem er nemme bryster jo bare mere enkelt ;)

Rebecca Persson sagde ...

Tak for et super indlæg!
Jeg stemmer også for at koge suppe på en hel kylling og fryse det ned, er ikke bliver spist (både suppe og kyllingekød).
Kh Rebecca

Anonym sagde ...

Jeg køber altid hele økologiske kyllinger. Så koger jeg dem og deler kødet op til wok mad i poser og fryser det. Nem og lækker måde at få kylling på og altid øko! Måske en ide? Vh Sisse

Anonym sagde ...

nemlig...
der er bare økologisk kylling..der er menneske-føde..!!
gmo..kyllinger..!ufh..!!
havde jeg haft den viden..! jeg har nu..!! havde jeg haft eget opdræt af fødevarer..!! ER VI Nmon blevet ført bag lyset af vor regering..!!??

Anonym sagde ...

Angående flokstørrelse og forholdene i stalden for Løgismose kyllingerne...

De er Label Rouge-mærkede..

http://www.poultrylabelrouge.com/014_differentes_volailles_poulet.php

"
The maximum stocking rate inside the poultryhouse must not exceed 11 chickens per m²
"

De smager fantastisk

Anonym sagde ...

apropos Løgismose: Min kone og jeg nyder ofte en weekend med kyllingebryst m.v. den ene aften, og en hjemmebagt burger dagen efter med resterne af kyllingen. Vi bruger stegepose for det er nemt mht rengøring, og endvidere med opsamling af sky til saucen. Dejligt