30. april 2012

SMUK mandag

med malurt i bægeret :(

Kirsebærtræet er sprunget ud
- de lover op til 20 grader
- jeg har ferie (fra at være arbejdsløs ;))
og så sprøjter min nabo sukkeroerne ude på marken;
jeg sidder ovenpå mange mange meter væk på mit kontor og det smager bitret i min mund!!!!
Jeg HADER når han sprøjter for han sprøjter lige op til vores grund.
SPRØJTEFRI ZONER JA TAK...
Ikke nok med at sukker er noget skidt - men jeg er faktisk overrasket over hvor tit de sprøjtet i forhold til f eks byg og hvede..Så når/hvis du køber sukker så køb i det mindste en øko sukker- for vores allesammens skyld.

Weekenden har været hektisk med divs social arrangementer og dermed riiigeligt rødvin og også chips...
Himler lidt -for jeg spiser normalt ikke så mange chips men et eller andet gik totalt galt i planlægningen af mad og gode vaner.
Jeg er startet på en hardcore bryd dine snacks vaner uge;
Så morgenmaden var mere end riiigeligt i forhold til hvad jeg plejer.
2 æg med en sjat fløde, 3 skiver bacon, 1 lille kartoffel fra i går, 1/2 lille løg = omelet
og 1 æble og vel 20 mandler + 2 kopper te.
= 490 kcal -som er uhyre tæt på mit mål på mindst 500 kcal pr måltid.
25 gram protein og kun 21 gram net kulhydrater,så det er ikke en dum start.
Men det føles syret at spise så meget.
Kl 10 var jeg ikke lækkersulten men jeg havde MEGET lyst til kaffe -så det lavede jeg en stor kop af. Af gammel vane havde jeg lige hænderne nede i den mørke chokolade
og blev så enig med mig selv at det skulle jeg ikke :)
Lækkersulten var der ikke - det var vanen der talte.
Så nu bliver det spændene om jeg holder også i aften :)
Sulten er jeg i hvertfald ikke.






2 kommentarer:

Lene sagde ...

Det lyder spændende og egentligt lidt utraditionelt at stile efter flere kalorier til måltiderne. Det giver supergod mening i forhold til dine sidste par blogposts! Er det en strategi om at være i kalorieunderskud over hele dagen? Eller handler det mere om, at give din krop det, den har brug for?

Jeg har også et spørgsmål ang. hjemmelavet mandelmel. Jeg har lavet min egen mandelmælk af udblødte mandler med skal (forholdsvis vellykket), men så har jeg tørret mandelpulpen på svag varme i ovnen. Denne mandelmel er helt anderledes end den mandelmel, helsekosten fører. Kan jeg bruge den på rimeligvis samme måde som hjemmelavet kokosmel (det har jeg ikke lavet, for jeg kan ikke så godt lide kokos) og måske også Husk?

Henriette sagde ...

@ Lene
Tak for din kommentar - ja det er et interessant eksperiment som allerede første dag virker godt.
Jeg spiste først frokost kl 2 -glemte at spise om eftermiddagen- spiste aftensmad kl 19 og sidder lige nu og har slet ikke lyst til aftenlækkerier selvom jeg kun har spist lidt under 1300 kalorier.
For mig handler det om flere ting; dels at spise så meget at jeg fjerner fokus på snacks som alligevel ofte sjældent er rigtigt mad, - at spise nok og sanseligt gør også at kroppen ikke bliver stresset og hvis det betyder at jeg også spiser mindre mad i løbet af en hel dag så wind wind... men lige nu er det mest et eksperiment om det betyder noget for min velvære og min sukkertrang...

Mandelmel
Hvor varmt tørrede du den?- det skal helst være under 50 grader
Har du kørt den i kaffekværnen efter du har tørret den det skal være meget fint.
Ja den er lidt anderledes end den mandelmel fra Funktionalfood- men jeg synes at den virker ret godt i bagværk.
Jeg har ikke oplvet at det opførste sig så meget anderledes- jeg har ivertfald brugt det i en del af de opskrifter der er lavet med det officielle mandelmel