26. april 2012

Do not snack - del 2

Tips til at nedsætte mængden af snacks.
  • Spis 3 (evt 2) hovemåltider fordelt på dagen som det passer dig og DIN krop. Nogle mennesker er ikke sultne om morgenen og de bør faktisk ikke tvinge sig til at spise FØR de er sultne. Men når man så spiser, skal morgenmaden være fedt og protein-rig. Når man går virkelig low carb - så oplever mange at de ikke bliver sultne -jeg har flere gange oplevet at jeg tvang mig til at spise fordi "det bør man da" Flere bruger bevidst  IF (læs mere her hos Mark).                                                        
  • Spis større måltider! hvis man kun spiser 3 gange dagligt, så kan det ikke nytte noget med en 200 kcl morgenmad. Jeg har længe haft en dårlig vane med,  især om sommeren at spise et meget let måltid til morgen af ymer/græsk yoghurt/skyr eller lign med lidt bær = jeg var sulten kl 10 og så hældte en hel del kaffe med mælk, nødder og chokolade ned. Frokosten var igen forholdsvs let pga travlhed. Så kaldte eftermiddagsteen med frugt etc Jeg prøver pt på at skrue op på mindst 600 kcal pr måltid. Normalt har jeg ikke interesseret mig så meget for kalorier, men jeg måtte erkende at jeg ikke kunne skrue ned for snacks (og kulhydrater) hvis jeg ikke spiste næringsrigt nok til hovedmåltiderne. Så hvis jeg spiser ymer og yoghurt nu, så spiser jeg altid frøkiks med pålæg, smør og/ eller ost til- eller hårdkogt æg. Det er rigtig meget et spørgsmål om vane -at vænne sig til at måltidet er stort nok og næringsrigt nok. Jeg har lagt mærke til, at selv om jeg ikke er super low carb pt... så har bare den lille ændring, betydet at jeg meget nemmere kan gå 4-6 timer uden mad - uden at blive lækkersulten.
  • Prioriter din mad; spis af smukke tallerkener (bare kig over hos madbanditten hendes måltider ser så dejlige ud), dæk bordet pænt, sæt blomster på bordet. Whatever makes you happy. 
  • Hey hvad så med min frokost??? Prøv at undgå at spise ved skrivebordet- gå evt en tur, hvis I ikke har et alternativ, sæt dig over på den anden side af bordet i værste fald. Køb en pæn og sund madkasse -gør noget ud af frokosten. Hvis du har en kort og kaotisk frokostpause; (som da jeg var lærer og skulle nå at tisse, fotokopiere, snakke med andre lærere og spise på 20 min) Vælg extremt næringstætte fødevarer. Så nytter det ikke at sidde med en stor blandet tunsalat. Frem med kogte æg, ostestænger, frøkiks med masser af smør, frikadeller eller andet kød.
  • Spis NOK mad og mad med alle smagsnuancer. Da jeg var lille spiste de fleste familer på landet stadigvæk 2 retter mad. Det var faktisk slet ikke så tosset;) på den måde var det sikkert at os unger altid fik nok mad, der var et alternativ til en hovedret, vi evt ikke kunne lide. F eks kunne jeg ikke dengang lide suppe (først senere fandt jeg ud af at det skyldtes at jeg ikke kunne tåle kylling -som det næsten altid var). Så kunne jeg altid spise hoveretten bagefter. Kun i weekenden var den ene ret sød som en dessert. Ellers var det altid en supper eller om sommeren en salat. Franskmændene og de øvrige Sydeuropæiske lande spiser stadigvæk sådan. Camilla Plum anbefaler også flere små retter -frem for en hovedret. 
  • Det behøver ikke at være kompliceret; en salat, en rest brasede kartofler fra igår (hvis man spiser den slags), en stegt fisk med dressing, en bid ost- evt lidt frugt. Så kan hele familen være tilfreds og måltidet rummer flere smagsnuancer og er dermed også mere tilfredstillende. Nogen gange orker man det ikke -men bemærk at f eks indisk mad ofte rumme rigtig mange af smagsnuancerne også selv om de er relativ simple curries med lidt raita og chutney til.
  • Sluk computeren og tv´et og smid mobilen væk...koncentrer´ dig om din mad Hvordan ser den ud? dufter den? smager den? Brug alle sanserne :)
  • Spis i en god stemning- undgå skænderier og store alvorlige samtaleemner. JA jeg ved godt det er svært, men jeg er rigtig bevidst om ikke at komple dårlig stemning med mad. Det skal naturligvis ikke være en kunstig stemning, men man må godt prøve at undgå det. Pas din egen tallerken. Det der med at overvåge og kommentere dit barns tallerken, er den lige vej til konflikter. HVIS hovedmåltidet er sundt, består af sunde råvarer så skal Bimse og Bebse nok selv mærke efter om det er ærter eller kød de har brug for. Men kun hvis de ikke er fyldt med saftevand og riskiks i mellem måltiderne.
  • Vis ærbødighed overfor måltidet. I gamle dage (da jeg var barn;) ....) Sagde man "værsgo"- man sagde "uhm og nej hvor smager det godt" og "tak for mad", til den der havde lavet det. I dag, har jeg flere gange været med til måltider hos helt alm børnefamiler og der er et element af affodring, hurtigt ind og ud og ikke meget nydelse eller ærbødighed over at man får et dejligt måltid. Måske betyder det også at vi I højere grad smider mad ud-mad er brændstof uden værdi.
  • Vær bevidst om hvornår du spiser med følelserne. Jeg tror ikke man kan undgå det helt - men nogen gange skal der så lidt til, at aflede lysten til snack. Keder man sig ? Fryser man ? Er man ked af det? PMS ? Er man stresset?  Prøv at fjern fokus; se en sjov film, gå en tur, dyrk noget sex ;) 
  • Hvis alt glipper så vælg de rigtige snacks :)
God fornøjelse:)

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Vi er blevet så hjernevaskede med de mellemmåltider, så det nærmest sidder på rygraden. Jeg har svært ved, at nøjes med 3 måltider, men det skyldes helt sikkert også at mine hovedmåltider, ihvertfald morgenmad og frokost er for små.
M.h.t. fedt %, som du skrev om i del 1, så regnede jeg på et tidspunkt ud, at hvis man fulgte alle Per Brændgaards "små skridt" råd, ville man komme helt ned på 15% fedt, så tror da pokker, at man aldrig føler sig mæt.

Hilsen Inger

Henriette sagde ...

Inger
Hvor er det tankevækkende det små skridt fjolset...

Jeg er ikke på 3 måltider endnu- men jeg kæmper derhen.
Faktisk er min aften snack måltid forsvundet 90 % af tiden- kun hvis vi har spist meget tidligt frister det.
En kop urtete drikker jeg dog ofte.
Min kaffe og nødder evt mørk chokolade kl 10 kniber det mest med.
Men ca 50 af dagen får jeg kun kaffe.

Eftermiddag der er det næsten altid kun teen der er tilbage ;)

Jane sagde ...

Hvor er det nogle gode indlæg, Henriette!

I de perioder, hvor jeg craver sukker, viser det sig oftest at være, fordi jeg ikke får spist nok rigtig mad. Og her tyr også jeg nogle gange til kalorietælling. Simpelthen for at spise NOK kalorier (i mad). For på 300 kalorier kan det være svært at køre til frokost, men på 500 er det meget nemmere. Og på en måde er det en befrielse at slippe for de lidt upraktiske mellemmåltider. Helt slipper jeg dem dog næppe, men det er dejligt at de ikke er livsnødvendige..

Henriette sagde ...

@Jane tak
Jeg slipper dem næppe helt- for som sagt er der noget trygt og hyggelig med en stykke kage en gang i mellem. Men der er ingen tvivl om at vi alle ville ha godt af at prioritere det rigtige måltid lidt højere IMO.

Rikkeprikke sagde ...

Jeg er egentlig ret glad for mellemmåltider, til tider i hvert fald, men jeg går også ret meget op i, at de skal være rigtig mad, bare i mindre målestok. Jeg havde en periode for ikke ret længe siden, hvor jeg ofte drak en kop kaffe og spiste 1-2 stykker mørk chokolade, og det holder bare ikke for mig, jeg bliver dårlig. Lige for tiden, hvor det med kosten kører ret godt for mig, så bliver det tit til friske ærter eller frugt, og så nogle nødder eller lidt ost. Det er fint for mig.
Dejligt med de lange velovervejede indlæg, tak :)
Og jeg skal vist også have gang i dugene lidt igen, det bliver aldrig til så meget. Men du har ret, og vi trænger til lidt ekstra hygge ved aftensmåltidet for tiden.