14. januar 2012

Nørderi om pasta

Pasta med spaghetti har altid været studerenes hofret
-og jeg vil påstå at blandt de fattige bliver der spist en hel del pasta- da det er billigt, hurtigt og nemt.
MEN ud fra et lchf princip er pasta bare ikke smart.
Jeg savner det nu - ikke så meget smagen men mere det at lave en hurtig ret på ingen tid.
Jeg plejer at spise kødsovs med broccoli, grønne bønner, ærter eller spidskål. Og det er også fint nok. Men de mere cremede simple sovse fungere ikke på samme måde med grøntsagerne som erstatning.
Derfor blev jeg super glad for at se LCHF Danmark komme med en opskrift der lignede båndspaghetti.
Opskriften er god - synes både jeg og teenageren.
Jeg tror dog næste gang at jeg fordeler dejen på 2 plader da den blev lige rustik nok ;)
et nip salt ville også være fint.
Jeg synes opskriften er for stor til 2- men måske spiser vi bare mindre- jeg ville sige alt mellem 2-4 pt (4 hvis man spiser den som tilbehør) 2 hvis man er store teenagere eller mænd.
Rent ernæringsmæssigt giver 1/3 portion
277 kcal, 13 g Protein, 2 g kulhydrat :) 13 g fibre og 21 g fedt.

Samme mængde hj pasta med hvedemel, æg og æggeblomme =
397 kcal 14 g protein,70 g kulhydrat 4 g fibre og 6 gram fedt.

Det er tydeligt at man sparer mange kulhydrater og kalorier.
Man får et fint niv fibre og ja 3 x så meget fedt ;) - men skidt pyt det er jo fint nok.
Smagsmæssigt er den fin -som en lidt mere ægget hj pasta og den skal helt sikkert spises igen Jeg er spændt på at afprøve den i lasagne.

Og ja vi skal spise mere pasta lign/alt op i køkkenskabene, spisekammer og fryser- da jeg har begået en superdum fejl; Jeg indberettede mit dp kort lidt forsent = fik udbetalt dp for december i januar uden fradrag= dobbelt op (næsten) på skat.
Det var bare måneden hvor det ikke måtte ske, da vi havde mange udgifter, og et efterslæb på julen. Desværre har jeg efter 6 måneders dagpenge slet ingen opsparing/kassekredit -så de næste uger står den på smalhals, kedelig og lidt mere kulhydratrig mad. Det er ikke sjovt - men da jeg selv er delvis ansvarlig for det må vi bare bide tænderene sammen. Rødvinen og chokoladen er rationeret :) Heldigvis er hønsene flittige pga af den dejlige solskin.
God weekend.



Ingen kommentarer: