31. december 2011

Godt nytår og lidt status.

Her på året sidste dag- som i hvertfald hernede viste sig fra den kønneste side- frost klart men rimfrost på de sidste roser :), en lille status på året der gik.

WOW sikke et år!!
I starten af året lagde jeg ud med de sædvanlige mål
og jeg må indrømme at de fleste af dem, har jeg holdt rimelig fornuftigt. 
Fisken og motionen halter stadig og i perioder i løbet af sommeren/efteråret var jeg heller ikke så grynfri som jeg egentlig ønskede. 
Men det bedste var at jeg fik fjernet koblingen i mellem mad og tryghed - holdt op med at skamme mig når jeg havde lyst til et glas kølig rose eller en kage. 
Jeg havde så sindsygt travlt med mit arbejde de første 6 måneder - men faktisk også rigtig godt styr på min kostplan.
Holdt sommerferie og blev ramt af motionsudfordret ugidelighed og lidt mere moderet LCHF = at de 10 kg jeg havde tabt i løbet af foråret -langsom sneg sig på igen.
1 august stod jeg uden arbejde- kunne mærke dybt inde i mig selv at jeg ikke skulle tilbage til et liv med korte ustabile ansættelser og en hverdag med et par kollegaer der gjorde livet surt for mig= gav mig et dårligt selvværd og en begyndende stress.  Efteråret blev brugt til at komme mere tilbage på sporet i forhold til mad, men perfekt var jeg ikke ( ikke mindst pga økonomiske udfordringer) og den stress der er forbundet med at være arbejdsløs forplantede sig godt og grundigt i mig. I december måtte jeg erkende at jeg ikke er udødelig og at jeg er i ubalance.
Først var jeg efterhånden så træt og bleg, at jeg måtte erkende at spare på kød i løbet af sommeren = giver mig jernmangel og at min mangel på stabil motion også gav mig urolige og smertefulde ben :(
1 times motion samt lægeordineret indmad og bøffer var beskeden :) 
Motionen går det godt med og hunden er lykkelig og jeg må indrømme at min stress er nedafgående når jeg går tur HVER dag. Indmaden er dog stadig ukendt....

At min tarm er totalt smadret og ustabil - gør dog at jeg må starte det nye år med en skrap kur; uden laktose, gryn og sukker  = en moderatversion af GAPS kuren. 
Mere om det senere.

Jeg ønsker for alle at 2012 bliver et harmonisk år med gode oplevelser, masser af kærlighed og en stabil økonomi  :) det er i hvertfald hvad jeg ønsker mig ...






6 kommentarer:

Jane sagde ...

Godt nytår, Henriette! Jeg tror, jeg er med på gryn, sukker og laktosefri start på 2012. Jeg er kvalmeramt af en anden verden, og hvis det er maden, den er gal med, kan jeg kun pege på mælkeprodukterne. Øv, øv, øv...

Lige nu er tanken om kammuslinger helt uudholdelig...

Vi ses på den anden side. 2012 bliver et godt år!

Anonym sagde ...

Rigtig godt nytår! Jeg glæder mig til at læse med i 2012 også :)

Helle sagde ...

ferie, jul og nytår har heller ikke været godt for min kost. og overvejer om det er sukker der har gjort at min depression viser sit grimme ansigt i øjeblikket.. men held og lykke med kosten jeg er endnu en der er med på den vogn ;-) mangler dog lige at finde ud af hvad GAPS kuren er ? prøvede at google det men der fandt jeg ikke noget ;-)

Henriette sagde ...

Tak de damer og i lige måde.
Helle -god bedring.
Vent til i morgen så får jeg skrevet færdigt om GAPS
der findes vidst intet på dansk om det ;)

Helle sagde ...

Tak og det lyder godt Henriette

Jan-Erik Ingvaldsen sagde ...

Godt nytt år til deg også! Alt det bedste!

mvh Jan Erik