28. oktober 2011

Sundere søde sager

Snacks, desserter og kager bliver aldrig livsnødvendige, men det er vel de færreste som ikke har en sød tand en gang i mellem. 
Jeg prøver normalt at begrænse mine søde ting til lidt mørk chokolade 70-85 % og et stykke frugt. MEN som november nærmer sig, bliver min søde tand mere og mere udbredt ;) ikke mindst når man har spist suppe eller andre lette måltider
Avocado/chokolade mousse findes på mange raw food eller primal sider
Udgangspunktet er altid 2 godt modne avocado (Hass sorten er absolut bedst- det er den med den mørke skal)
Mørkt kakaopulver 
en eller anden form for sødemiddel.
Jeg startede også med 2 modne avocadoer
Tilsatte i blenderen godt 1 dl mørk kakaopulver(uden sukker)
og 2 spsk sukrin.
Blendede jævnt og det smagte faktisk ok- ret stærkt og en anelse grønt. 
Fik lyst til at lege og tilsatte derfor lidt vanilie korn og et nip salt.
Jeg synes de fleste chokolade desserter bliver bedre med lidt salt.
og ca 1 dl piskefløde 
og så blev det straks endnu mere interessant.
Man kan sagten undgå fløden eller bruge tyk mandel fløde/kokosfløde.
Men jeg synes det rundede desserten af.
Det er ikke sikkert at mine mål holder 100 %, da jeg har oplevet at kakaopulver smager meget forskelligt så prøv jer frem. 
Til kaffen en råkold eftermiddag;
Abrikos/mandelkugler 
200 gram mandler
en 6-8 abrikoser(de mørke øko er bedste og sundest)
Vaniliekorn
ca 2 spk smør
Alt køres i foodprossor til jævnt men ikke alt for fint
Rulles til små Kugler- som smager lidt af rå småkager :)
Ikke specielt low carb pga den tørret frugt - men jeg synes ikke de generer mit blodsukker særligt meget-måske pga smøret og mandlerne.Klart bedre end kage eller chokolade fra tanken :)
Bagte æbler
Det er svært at gå en helt efterår igennem uden bagte æbler imo.
Æbler er ikke den værste frugt ud fra LCHF synspunkt - men bær er typisk mere anbefalet pga deres lavere GI og kulhydrat. 
Jeg synes nu at når man bor i Norden med gode æbletræer så spiser man også lidt æbler.
2-3 æbler der smatter lidt ud (Jeg brugte Fillipa)
Udkernes og skæres i skiver
-puttes i fad i lag med lidt sukrin og ægte kanel( Urtekram)
Øverst fordeles lidt finthakket mandler, smørklatter og så muscovadosukker (som ikke er LCHF) men som smager fantastisk og giver en god karamelagtig top.
Jeg bruger det ofte sammen med sukrin da det smager stærkt og lige giver det som sukrin (og den slags) mangler.
Bages 30 min ved 160 gr med folie over,
og uden folie til det er lysebrunt.
Hæld lidt piskefløde fra Osted over (som åbenbart putter doble cream i poserne pt ;) 
eller spis med græsk yoghurt.
Billeder ???
Næh vi fik spist det hele :)









2 kommentarer:

Inge sagde ...

Altså den der med avocado i chokolademoussen. Det kan jeg simplethen ikke få mig til!

De bagte æbler lyder vildt lækre. Jeg eeeelsker den der kombination af æbler og kanel. Mums!

Henriette sagde ...

Jeg havde faktisk også lidt svært med det ;) Inge
Men den blev ved med at poppe op alle vegne ;)
Så fik jeg lagkage med avocaocreme og jordbær og det var ikke så tosset så tænkte jeg NU måtte det prøves og ja slet ikke dumt.


Æbler og kanel er bare min ynglings- især sammen med muscovadosukker :)