31. oktober 2011

Godt nytår

eller happy Samhain ;)
Vi holder ikke Halloween i det lille hjem på landet - jeg har altid haft det lidt anstrengt forhold til H. På den ene side er det jo altid sjovt at klæde sig ud for barnlige sjæle, at lave orange græskar der lyser op i alt det grå, at udskyde julens kvalmende indtog i butikkerne.
På den anden side synes jeg også at det er unødvendigt med endnu et pres på børnefamiliernes økonomi og det er bare ikke en del af dansk trad ( øj nu lyder jeg helt DF agtig sorry ;) -synes det er fint med raslerier til fatelavn men ellers.....
Men da tøsebarnet er halvt irsk, indførte jeg for 14 år siden at vi fejrede Samhain; Irsk/Keltisk nytår.
Festen foregår den 31 oktober-1 november og symboliserer overgangen mellem lys og mørke (Farvel til sommeren)- meget sigende efter en weekend, hvor vi overgik til vintertid. I gamle dagen var det den sidste høstfest, hvor  man fejrede at høsten(kartofler, roer og æbler) endelig var i hus. Aftenen/natten var forbundet med meget overtro.  Den aften/nat skulle det være nemmere for de afdøde, ånderne og andre overnaturlige væsner at komme ind blandt mennesker. For at holde disse væsner borte udhulede man roer og satte levende lys i dem, så de kunne lyse i den mørke nat.
Først langt senere blev det til Halloween og græskar. I Irland oplevede jeg en pudsig blanding af Samahain/hallowen. Overtroen var stadig til stede -man spiste stadig de samme ting- men den mere amerikaniserede udgave med rigeligt slik og den slags gennemsyrede mere og mere aftenen.
Min datter og jeg tænder masser af starinlys i om aftenen. Vi spiser helt traditionelle retter
Colcannon Kartoffelmos med kål og riiiiiiigeligt smør efterfulgt af
Barmbrack en slags krydret rosinbrød men meget smør og varm te.
Ordet Barm betyder gæret og fermenteret vædske- mens ordet brac betyder spættet. Altså en god gærdej som man forbedrede med fedtstof, æg og masser af tørret frugt. Som alle festlige brød fra de britiske øer indeholdt/holder de også en del krydderier.
Jeg laver den mest med en blanding af rosiner, korender og lidt appelsinskal og evt cocktailbær som i sin farvestrålende perveshed passer godt på brødet.
I brødet var der oprindeligt forskellige ting som forudsage ens skæbne. En ring( giftes) 
En ærte( gammeljomfru) En mønt ( velstand) og En tændstik( at din mand ville slå dig......himler lige lidt...)
Ingen af retterne ikke særlige LCHF venlig- men den aften overlever jeg stivelse/frugtsukkeret- da det bare repræsentere en svunden tid.( jeg gider dog ikke putte forudsigelserne i - da jeg næppe tror at jeg bliver gift, slået på eller rig ....
Da min datter var lille læste vi uhyggelige eventyr mens starinlysene brændte og holdt mørket borte, Nu er det mere en aften hvor vi taler om året der gik og om vinteren der kommer.
For et år siden stoppede jeg på mit daværende arbejde og troede at det skulle være en ny start på mit liv.
Men efter bare 21 dage blev jeg headhuntet til et nyt job - som ganske vidst viste sig ikke at være det rigtige for mig- men det var en interessant oplevelse.
Heldigvis er jeg ikke stresset mere,
jeg kommer i rimelig tid i seng (har ikke det dårlige søvmønster mere),
jeg drikker markant mindre kaffe,
spiser ikke slik og slamkage  hver aften for at overleve en vagt.
Jeg har stadigvæk ikke fundet det job der gør mig glad og udfordret på den gode måde.
Så en eller anden form for stress er der jo i mit liv pt.
Men nøj hvor er jeg glad for at jeg holdt op i hjemmeplejen for et år siden. 
At året der er gået så også på mange måder har været frustrende, fordi jeg føler at jeg hele tiden bliver ældre, uden at nå det jeg gerne ville er en anden ting. 
Men jeg er dybt taknemmelig for at være sund og rask og at leve et forholdsvis trygt liv sammen med mit dejlige barn. Det er værd at huske på når mørket trænger sig på.




Ingen kommentarer: