16. september 2011

Valgpizza

Vi spiste ikke valgflæsk men derimod pizza igår.
Tøsebarnet fik alm hjemmelavet pizza fra Karolines kogebog, mens jeg lavede en ny bund (da jeg ikke havde lyst til bønnebunden eller blomkålsbunden)
Og de illustrede problemet med alm pizza
og de lidt skjulte fare ved for meget nøddebunde/brød i LCHF køkkenet.
Først min mandelbund
100 gram fint mandelmel( med skal)
50 gram flødeost 60+
1 æg
1 tsk olivenolie - mest for smagens skyld
1 nip salt og bagepulver
  • Blandes og smøres ud i et tyndt lag ca 26-27 cm 
  • Forbages 10 min inden fyld puttes på.
  • Fyldet i går var min tomatsovs for voksne, grøn peber, lidt løg og den gode øko chorizo pølse, lidt mozzarella samt en sindsyg lækker svensk cheddar.
  • Min bund minder mest om en deep-pan bund- den smager godt når den er kold.
Trad bund
vand
gær
salt
1 spsk oliven olie
200 gram hvedemel(jeg brugte spelt.)

Når man sammenligner bundene får man følgende;
Mandelbund i alt 824 kcal 
  • 33 gram protein
  • 22 gram kulhydrat
  • 9 gram fibre
  • 13 gram netcarbs
  • 65 gram fedt

alm bund i alt 795 kcal
  • 20 gram protein
  • 140 gram kulhydrat
  • ingen fibre=
  • 140 gram netcarbs
  • 18 gram fedt.
For de fleste vil det se ud til at den alm pizza er at foretrække
for du får lidt færre kalorier og meget mindre fedt.
MEN du får altså også et extremt højt kulhydrat niv!!!
-og ikke nær så meget protein.
Min datter spiste ca 2/3 del af pizzaen ( en voksen mand havde nok spist det hele)
Hvorimod jeg kun spiste halvdelen af min pizza fordi den mættede så meget mere.
Så jeg fik
  • 412 kcal mod 525 kcal
  • 16,5 gram protein mod 13 gram
  • 7,5 netcarb mod 92,5 netcarb !!!!
  • 32,5 gram fedt mod 12 gram
  • Men da datteren også spiste mere fyld, som pr defination er fedt, fik hun i virkeligheden langt mere fedt og en del flere kalorier.
Hvad er så problemet med mandelbund/nøddebrød- divs frøknækbrød???
Jo de er langt mere energitætte
-så hvis du ikke stopper i tide ender du med at ha spist langt mere end du burde.
Selvom kalorier ikke er så relevante, så er det dog vigtigt at huske at nødder og kerner indeholder også kulhydrater- så du ender med at tro at du spiser low carb- men reelt spiser du kun lower carb.

Det er en problemstilling jeg kender til :)
I den foregående uge har jeg spist lidt mere nødder og frugt end normalt =
mit vægttab i denne uge er mindre end de øvrige uger ;)
men det går ned af :)
Har nu tabt næste 4 kg og en hel del cm !!!


Mål i næste uge
Mere basis LCHF mad- det vil sige mindre frugt, nødder og ymer
mere æg, kød og grønt.












4 kommentarer:

Jane sagde ...

God pointe med nødder og lower carb. Nødder trigger et eller andet i mig, så jeg har svært ved at begrænse det, og så er det nok bedst helt at holde en pause.

Og tillykke med de tabte kilo og forsvundne centimeter. Du er da rigtig godt på vej!

Henriette sagde ...

Tak
Ja jeg er i hvertfald blevet mere bevidst om at jeg ofte vælger frøkiks, nødder eller nøddebrød i situationer hvor jeg burde vælge protein og fedt.
jeg kan ikke finde ud af om det er mine gamle vegetar vaner der slår i gennem eller om det er det her sæsonmæssige at det er NU at nødder og frugt er på sit højeste -ergo vække det mine ældgamle stenalder vaner i mig ;)

DJ sagde ...

Har du nogle forslag til paleo-venlige pølser, findes de på hylderne i Danmark? :)

Henriette sagde ...

Traditionelle pølse indeholder næsten altid mel, kartoffelstivelse eller værst sojamel.
Et bud er chorizo fra Ålebæk slagteren det er rent kød og krydderi.
Nogle af de tyske pølser i aldi og lign indeholder ret meget kød og meget lid kulhydrat- men palæo vil jeg ikke kalde dem.
Eller må man jo igang med at lave pølser selv- det er nemmere end man tror ;)