12. juli 2011

Hør er godt

Hørmarker er smukke og gavnlige. Alternative folk bruger en masse hørfrø- så mange at myndighederne var ude og advare om faren ved overdrevent forbrug. Det skulle særligt være knuste hørfrø der gav problemer. Nu er Cadmium er stort problem for det øger risikoen for kræft markant. Cadmium får man primært fra rygning, konventionelle grøntsager og kornprodukter og solsikke og hørfrø.
Økologiske grøntsager og frø er dog OK. 
Når man IKKE bruger kunstgødning -så er indholdet ikke så stort som i konventionelle produkter. Et godt indtag af selen og zink hjælper også.
Når man slet ikke spiser kornprodukter, så er man også på den sikre side, da cadmium indtaget fra f eks hvedeklid  er ret højt.

Jeg bruger noget hørfrø i min madlavning- primært i madbandittens kiks - da hørfrøerne får kiksen til at hænge dejligt sammen og så mætter den fantastisk.
Jeg bruger dog typisk 1/2 mandler, 1/4 hørfrø 1/4 andet frø/nød f eks græskar, pecan eller kokos. I går var forholdene ca;

  •  250 gram mandler,
  • 125 gram hørfrø,
  • 125 gram græskarkerner,
  • lidt salt,
  • 1 lille æg og en anelse vand.
  • Pas på med vandet der skal bruges meget lidt. 
  • Alt køres i foodprocessor. 
  • Spredes tyndt ud  og skæres ud i kiks- bages ved lav varme- vend dem evt undervejs. 
  • Der bliver ca 25 kiks af 20-25 gram

Hver kiks giver 114 kcal
5 gram protein,
8 gram fedt ;)
og 5 gram kulhydrat hvoraf 2 gram er fibre = bare 3 netcarbs.

Så det er mættende og godt- men ikke noget man skal spise enorme mængder af.
Jeg bruger dem sammen med min smothie hvis den lige er let nok, som eftermiddags-måltid med pålæg, smør eller ost og nogen gange som frokost (så spiser jeg dog 3 styks)
Sammenlignet med alm knækbrød (vægtmæssigt) indeholder det lidt flere kalorier, fedt og protein, men tilgengæld kun 1/3 kulhydrat og nogenlunde samme mængder fibre.

Hørfrøolie er af vegetarer fremhævet som ligeså godt som fiskeolie.
Men hørfrø olie bliver extremt nemt harsk. Det skal fra det er presset til du spiser det HELE tiden opbevares på KØL (og det bliver det sjældent).
Det kan kun bruges i kolde retter.
Det indeholder ikke "rigtig" omega 3 men derimod ALA som skal laves om til EPA/DHA -og ikke alle mennesker laver den omdannelse lige godt.
Typisk siger man at folk med etnisk baggrund hvor man har spist meget fisk (som I DK) laver den dårligere end andre.
OG at unge kvinder er bedre til at omdanne ALA  end mænd ....men da hørfrøolie bare ikke smager godt og er bøvlet at købe og opbevare -ser jeg ingen grund til at købe det - andet end til dine vinduer ;) og så håber jeg på tørvejr så jeg kan male med den bedste linoliemaling.
:-)


Ingen kommentarer: