14. juni 2011

Pinsemad

Mellem lugning af køkkenhave, sejlture og hygge med familien er det blevet til en del lækker mad- noget rigtigt LCHF andet mere normalt; læs lidt rigelig øl, flødeboller og gode hjemmebagte boller :)

Indonesiske saté spyd med kalkun og peanutbuttersovs er jo altid godt
- desværre er peanutbutter ikke jordens mest kulhydratfattige ting -og sovsen rummer også både masser af lime og muskovadosukker for at få den korrekte smag.
Kalkunbryst er egentlig lidt kedeligt, men marineret, funker det fint som erstatning for kylling. Spydene kunne også ha været lavet med lækkert gris, men der er så svært at finde svinekød jeg har lyst til at spise(kalkunernes skæbne lukker jeg øjnene for)
Sprød salat med agurk, løg, radiser og salat fra haven.

Koldskål 
Jeg er mest til de flødebaseret uden æggesnaps i
- så slipper man også for at bekymre sig over bakterier og den slags.

  • 1 liter kefir eller ægte øko kærnemælk blandes med
  • 1- 2 dl let piske flødeskum, helst af Osted fløde
  • smag af vanilie, citronskal eller jordbær
  • sukrin eller birkesød som man nu lyster- serveres iskold
  • enten med hj.bagte kammerjunker( smørbagte nturligvis) eller Løgismoses smørbagte
  • - men så er det ikke low carb) - ristet mandler er også godt som knas.

Kokosmælk/jordbær koldskål.
Min datter har det ikke så godt med alm mælk /laktose
Koldskål er svær at lave uden kærnemælk /kefirs syrlighed.

  • Løsningen er at blande koksomælk med masser af syrlige jordbær
  • (de fleste blendet) og vanilie 
  • evt fortynd med lidt mandel"mælk" og smag til med sukrin.
  • Smager virkelig godt men måske mere a la jorbærsmothie.
  • Man kan også lave en kokoskefir først så bliver det lidt mere a la kærnemælk
  • eller blande en skefuld sur yoghurt i - feks en fåremælksyoghurt fra Knuthenlund.
  • Jeg vil fraråde at bruge sojayoghurt- det gør intet godt hverken smagsmæssigt eller for din krop.


2 kommentarer:

rebecca Persson sagde ...

Nu får jeg jo helt lyst til at eksperimentere med de mælkefri koldskåle.
Jeg tror nu godt jeg kunne leve med lidt sojayoghurt i. Der er kommet - endelig omsider - en økologisk naturel variant nu.
Lime smager ret godt.
Måske kan man få den syrlige smag med lidt æblecidereddike?
Jeg kune godt tænke mig at blive lidt klogere på Sukrin - fordele/ulemper i forhold til andre "sødevarer". Har du noget om det i dit blog-arkiv?
kh Rebecca

Henriette sagde ...

Jeg vender lige tilbage senere med sukrin :)