26. april 2011

Forklædt som sund

En lidt hastig tur til Netto en varm aprildag kan også få mig til at lave mindre fornuftige valg ;)
Jeg var MEGET tørstig og nok også lidt lækkkersulten- kroppen har ikke helt justeret sig til hverdag efter Påskens mere løse tilgang. I farten greb jeg en Løgismose drikkeyoghurt- selvom jeg aldrig spiser frugt yoghurt.Men hey den er øko ikke - jeg valgte ikke Arlas kemiversion =light :)
Åbnede den - ah dejlig kold- lidt tykflydende - lidt a la brombæris  - men hvinende sød. Da jeg havde drukket de der350 ml kom jeg til at læse nærmere på den.
Hele 11 gram kulhydrat( hvoraf 7,5 gram var tilsat sukker!!!) pr 100 gram = tæt på 40 gram kulhydrat i sådan en bette flaske !!!
En plade ( 100 gram) mørk chokolde indeholder ca 33 gram kulhydrat  - og langt mere fedt som kunne bremse sukkeret effekt på mit blodsukker
Jeg tænker at der er sikkert en del forældre der kunne finde på at stikke børnehavnebarnet sådan en- der står jo at den er et sundt mellemåltid- rig på smag- fattig på fedt. JO TAK
Et barn på 3-5 år bør holde sig til under 30 gram tilsat sukker pr dag- hvis lille Pelle kværner sådan en har han brugt mere end 26 gram !!
Jordbær yoghurt indeholder forøvrigt omkring 12,6 gram kulhydrat ...pr 100 grm så det løber altså også op.

Så det må være på sin plads med lidt ordentlig madplanlægning :-)
Mandagen ( som er overstået )
Roastbeef, asparges fra haven, lidt nye kartofler og en sindsyg dejlig koncentreret fløde tomatsovs.
Tirsdag
Kalkunsnitzler med mandler, gratineret fennikel med resten af tomatsovsen og grønne bønner.
Onsdag
Kalkun på indisk med blomkål og ærter og noget yoghurtsalat.
Torsdag (arbejdsdag laaang)
divs rester af kød og grønt
Fredag; fisk eller skaldyr med asparges fra haven- er alene hjemme :)
Weekend ukendt.
Jeg har fundet en opskrift på spinat "brød" som bare MÅ prøves.
Netto havde tilbud på mandler 500 gram for 40 kr ! - så der skal nok også bages et eller andet mandelbaseret.





Ingen kommentarer: