18. juni 2010

Et par tips

Ups hele 2 indlæg den her uge ;)
Ind imellem kan jeg godt bruge noget Nupo-agtigt når jeg har travlt som snack eller hurtig morgenmad.
-  bare noget der ikke er baseret på soja :( og som smager bedre end nupo ;)
Her er en opskrift som næsten svarer til nupo og vel og mærke er lavet af rigtige råvarer og smagen er ok- let syrlig.

Hjemmelavet nupodrik

  • 100 gram skyr
  • 2 dl skummetmælk (jeg bruger som regel sødmælk da jeg ikke er bange for fedt ;) )
  • 1 tsk mørk kako 
  • sukrin til smag
  • blendes godt sammen
  • (du kan også bruge blåbær eller hindbær)

Det giver en drik med 156 kcal mod nupos 120
2 gram fedt med skummetmælk mod nupos 3
15,5 gram protein mod 14 gram i nupo
10,5 gram kulhydrat mod nupos 7 gram
så det er ikke dumt

Bedre ville det være at bruge 0,5 dl piskefløde og vand
 -det ville sænke kulhydraterne men det smager bedst synes jeg med sødmælk.
Jeg synes faktisk at skyr er genialt
Jeg bruger det sammen med mayo i salater med rejer, tun eller laks eller æg
Det er en skøn måde at hæve protein niv. 
Rigtig mange kvinder har det nemlig svært ved at få nok protein, 
det der med at spise 2-3 æg til morgen og en ordentlig bøf til aften er bare ikke særlig kvindeligt (jeg er nu ligeglad ;-)
At det er fedtfattigt er ikke så vigtigt - men det er også derfor jeg uden problemer blander det med mayo eller ymer.
Det indeholder noget kulhydrat - men det er ok hvis man ikke kører super low carb.

Og så i den her blomkålstid- blomkålssalat
Blomkål kan jo bruges til meget 
Men forleden havde jeg en rest blomkålsris som næste dag udgjorde bunden af en salat med grillet tomat og asparges og parmasan - den var virkelig lækker til en kalvesnitzel.

Hjemmelavet flødeost.
Jeg synes ikke rigtig den økologiske philadelphia smager godt og generelt er flødeost dyrt.
Men lav den selv 
Afdryp Thises 18 % creme fraise natten over og rør med havsalt
 - smager super godt og langt billigere.
Rigtig syndigt bliver det hvis man rører lidt 38 % 
i- men man kan også gå den anden vej og putte lidt yoghurt i - men 18 % er bedst ! 






Ingen kommentarer: