10. februar 2010

hovedpine træthed mv- juhu...

Uge 5 gik
og jeg var ikke helt så skrap som normalt.


En masse stress på arbejdet og dårlig planlægning gjorde at jeg røg i med kage og for meget kaffe. Lørdag var der fødselsdag i familen og det blev til en hel del kulhydrater og det forsatte jeg så med søndag (suk)


Mandag startede jeg skrapt ud 
- fik ca 50 netcarbs(lidt mere i ren kulhydrater- men trækker lige fibre fra a la Atkins)
Normalt tæller jeg ikke men jeg var lige lidt nysgerrig hvad jeg fik.
og fortsatte så de gode takter tirsdag;
hvor jeg så efter frokost blev ramt af den vildeste hovedpine, let kvalme- tør mund, frøs og var træt .
Heldigvis havde jeg fri, så jeg krøb under dynen og sov lidt og vågnede op og følte mig bedre tilpas.
Kom så i tanke om hvad der var ved at ske ; ketose- det der frygtede ord- så de fleste danskere mener er farligt - det gør jeg så ikke
læs mere her;
Dr Eades
Marks daily apple
Når kroppen er ved at løbe tør for kulhydrat(glykogendepoterne) og skrifter over til brug af fedtet.


HVORFOR havde jeg glemt hvor skidt man føler sig???
Nok mest fordi jeg ikke forventede at det skete så hurtigt og med så højt kulhydratindtag.( 50-75 gram)
Men I oktober prøvde jeg det også
Men måske er jeg bare en af dem der hurtigt skifter over???


Jeg kender nogen der skulle ned på mange dage med 20- 25 gram kulhydrat 
og så andre der mærkede forandringen efter bare et par dage med 50 gram...
Sådan er vi så forskellige- jeg kommer dog næppe ned på 20-25 gram dertil synes jeg livet er for kort og jvf Marks apple linket næppe sundt i længden.


Teorin bakom LCHF
Kolhydrater, snabba såväl som långsamma, bryts alla ned i magen till enkla sockerarter innan upptag i tarmen till blodet. Därmed stigerblodsockret vilket i sin tur ökar produktionen av hormonet insulin. Det är kroppens mest fettinlagrande hormon.

Insulin produceras i bukspottskörteln (bild till höger). I större mängd förhindrar hormonet fettförbränning och lagrar in överskott av näring i fettceller. Det kan efter en tid (någon timme) leda till ett underskott av näring i blodet vilket skapar hungerkänslor, och s.k. sötsug, varefter man vanligen äter mer. Sen startar processen igen, en ond cirkel alltså.
Lågt intag av kolhydrater i kosten ger tvärtom lägre blodsockerhalt och därmed lägre insulinvärden. Det ökar frisättning av fett från fettväven, och ökar fettförbränningen. Därmed brukar kroppsfettet minska successivt, särskilt runt magen hos bukfeta personer.
LCHF underlättar för kroppen att leva på fettlagren, då frisättningen från dessa inte hindras av höga insulinnivåer i blodet. Det kan vara en anledning till att fettintag mättar långsiktigt bättre än kolhydratintag. Intaget av kalorier brukar generellt minska i studier, då försökspersonerna får äta sig mätta på LCHF istället för ”vanlig” mat.



Og idag på 3 dagen vågnede jeg op super energisk og meget lidt sulten :)
Trods min dårlige uge,har jeg tabt mig lidt på mave og bryst - Juhu :D


Så selv om jeg havde glemt hvor skidt man KAN føle sig, er jeg glad for at jeg sov det væk...







1 kommentar:

Ellinor sagde ...

Här händer det saker ser jag!:)

Hos oss har det också gått ganska så bra .. jag har gått ner nästan sju kg!:))
Gubben min har inte gått ner lika mycket, men drygt fyra kg är inte heller fy skam.:)

Nu blev jag så brödsugen sista veckan.. jag har ätit surdegsbröd i små mängder .. och inser att det är otroligt svårt för mig att sluta helt med brödet ..