21. april 2009

Mig og min skridttæller og lidt up date


Selvom jeg betragter mig som relativ aktiv i forhold til mange mennesker
jeg har ingen bil = så jeg cykler meget,
intet oliefyr =så jeg hugger MEGET brænde
- dyrker en køkkenhave mm

MEN jeg har måtte erkende at jeg alligevel ikke var HELT så aktiv, som jeg troede.
Så et stks skridttæller blev indkøbt, jeg trængte til lidt facts !

De første dage mellem 3000-6000 skridt (+ 20-30 min cykling som den ikke tæller optimalt)
Men 30 min cykling = 3000-4000 skridt - så nogle dage er det ikke håbløst som jeg troede.

Men i anledning af det gode vejr og lidt ferie,har skridttælleren nu været i brug i næsten en uge og wow ! Det motivere rigtig meget når man pludselig kan se hvor meget eller hvor lidt der skal til.

Men jeg har ligget mellem 8500 og 13.500
+ ca 3000 fra cykling !
= 11.500-16.500 pr dag
(Det anbefalende er mindst 10.000 skridt pr dag til voksne
og 12.000-15.000 til børn!)
MEN kun fordi jeg har lavet en ny daglig vane;

Hver morgen går jeg en tur på 45-60 min med hunden
= de første 4000-5000 skridt er i hus.
Hunden, en dejlig Breton nyder det, jeg bliver vågen, hilser på naboerne, får frisk luft, solskin og ikke mindst motion.
2 cm er røget om hofterne - så det er faktisk mere effektivt end jeg troede :D

Jeg har eksperimenteret lidt med tidspunktet;

Oplagt var det at går på tom mave= dine kulhydratlagre er lave efter natten = man skulle gerne forbrænde mere fedt på den måde, ikke mindst da det jo ikke er HÅRD motion.
Men jeg er ofte nødt til at vente på at min datter kommer ud af døren = jeg har været vågen mindst 2 timer før jeg får morgenmad og så er jeg ELLERS SULTEN!!

Eller efter morgenmaden
Fordelen ved at vente til efter morgenmaden er at, jeg ikke er sulten og derfor typisk går længere.
Så jeg eksperimentere lidt - i weekenden gik jeg før morgenmaden- tog en hurtig kop te og ud af døren - og det var ok, mens jeg de dage hvor jeg skal vente på min datter spiser morgenmad med hende.

Normalt plejer jeg at slentrer lidt med hunden inden jeg skal på arbejde om eftermiddagen - og går så primært lange turer med hende når jeg har fri- men den der morgentur er efterhånden blevet en god vane som jeg helt sikker vil fortsætte med til det bliver koldt og mørkt.

Update på min mad;

Har spist lidt gryn, kartofler og sukker på det sidste.....
Påsken og min nuv ferie gjorde at jeg fik lyst til at være mere" normal"
Jeg kan godt leve med at være LCHF de fleste måltider og så spise et stk kage hos folk
- eller et stk rugbrød i morges fordi min krop bare havde lyst til det.
Jeg bliver aldrig sådan en fanatisk LCHF ;) sådan en 80-90 % regel er fin at ha synes jeg.









Ingen kommentarer: