4. januar 2009

Nytår 2009

Det er egentlig mærkeligt, at man starter året med alle 
mulige nytårsforsætter -ikke mindst, når januar er årets 
VÆRSTE måned (måske kun overgået af november.)

Det er gråt og koldt, der er LÆNGE til at vinteren er over,
økonomien er i bund, ofte har man opført sig ufornuftig 
i december, energien er i bund, vitaminerne mangler 
og alligevel kaster man sig ud i alle mulige 
og umulige planer for det nye år.

Jeg gør det også HVERT år - man bliver ikke klogere :)
eller måske er det bare menneskeligt at ha brug for 
at starte på en frisk.

Så her er mine dybt personlige 
- men nu offentlige mål for 2009 ;-D

1) MAD
I år vil jeg i dagligdagen leve så low carb/high fat 
det er muligt 
- jeg vil dog ikke slå mig selv i hovedet,
når jeg pga stress, økonomi,sociale årsager ikke spiser LCHF. 
Jeg vil tilpassse min LCHF til Gentotype diet 
(en videreudvikling af blodtype diæten)

2) Motion
Jeg vil prioritere at min hund skal ha en god lang tur 
HVER dag - uanset regn eller slud
- jeg har brug for det og hun har brug for det. 
Mit motionskort skal bruges mindst 1 gang om ugen
- indtil det løber ud i slutningen af april.

3) Hvile
Jeg vil prioritere min søvn: 
slukke for stimulanser som tv, computer 
og erkende at jeg har brug for 7-9 timers søvn 
og at det ikke er spild af tid.

4) rydde op omkring mig ....
Når det roder alt for meget omkring mig 
- roder mit liv også.... 
Jeg bliver aldrig et stort ordensmenneske
- men det må være muligt at få gode vaner
at rydde op dagligt 
og ikke mindst at lære teenageren at rod gør mig træt, sur 
og giver mig dårlige vaner: sover for lidt, spiser sukker/ 
"comfortfood"  og dovner på sofaen når det roder. 
Der skal også ryddes op i min økonomi - den forsvinder ikke 
- fordi jeg forsøger at ignorer den.....

5) MIG -tid
Det er tid til at jeg sætter mig selv først 
Alt for længe har jeg været
en god pligtopfyldende arbejdskraft 8 timer
- og så hjem og har været husmor, mor 
og rengøringshjælp...uden at der har været
 et eneste tidspunkt hvor jeg som person er kommet først. 
Det er slut nu
- jeg vil stadig være medarbejder, husmor, mor 
og nok desværre også rengøringhjælp... 
men der skal også være tidspunkter til MIG

Sidste års store nytårsforsæt var 
at få bugt med min koffein forbrug!

Lykkedes det ?
- ja egentlig.

Jeg gik fra 2 kopper kaffe,
 2-4 kopper te
- en del chokolade pr dag

til:
1 kop koffeinfri kaffe ( rigtig kaffe om søndagen)
1 kop grøn te- resten urtete (lidt alm te når jeg er på besøg og i weekenden)
max 20 gram mørk choko - og ikke hver dag ! 

Så det kan lykkes også i januar.

Ingen kommentarer: