6. marts 2015

Søvn-hygiegne

Jeg har tidligere skrevet om søvn i det her indlæg God nat og sov godt
 - det er dog ca 3,5 år gammelt og der er løbet meget vand i åen siden - jeg har intet hjemmeboende barn og nyt job.
Jeg er tilbage til en arbejdstid som, på nogle måder er mindre optimal for mig;
kl.14-21 de fleste vagter -har dog også nogle sovevagter fra 14-09.
Jeg er ret sent hjemme, pga pendling ofte er vi forbi midnat før jeg kommer i seng.
Da jeg har en del skrivearbejde på computer sidst på vagten, kombineret med et behov for at slappe af med ipad når jeg kommer hjem, gik det mere og mere galt med mine ellers gode vaner.
Til sidst så var sådan at hver eneste gang jeg havde sovevagt -så tog det mig op mod 1,5 time at falde i søvn, kombiner det med at søvnperioden i forvejen var kort pga (alt for) tidlige morgener.
Min fitbit tracker viste også med al tydelighed at min søvn var af H til !!
På sovevagter ofte kun en effektiv søvn på 80-85 % med extremt mange lette søvnperioder
feks sådan her
Mens mine fridag viste en søvnkvalitet på 97-99% og ofte kun 2-3 lette perioder og selvom jeg faktisk ligge lidt lavt med kun 7 timers aktiv søvn så er det vildt så anderledes det føles.
Noget måtte gøres!
Herhjemme har jeg installeret F.lux på min Imac- men det var ikke en mulighed på arbejde og Ipad.
Så læste jeg om de her fantastiske sexede orange briller hos Wellness Mama
De blev indkøbt og har nu været anvendt både på arbejde - til stor morskab for kollegaer og unger og herhjemme- mens jeg lå på sofa med Ipad.
Jeg SOVER - og sover stabilt og roligt- falder i søvn på under 20 min !!
Her er lidt mere nørdet om hvad lys gør ved vores søvn







5 kommentarer:

Jane sagde ...

Spændende! Jeg har ikke brugt min fitbit til at tracke søvn men det må jeg da lige prøve. Min oplevelse sådan over-all er dog, at jeg sover godt og nok - for det meste... Og seje briller, Iben!

Helle sagde ...

Hvor har du købt brillerne ? og hvad har du givet for dem ?

tina sagde ...

Jeg kunne også lide at høre hvor du fik fat på dem? Jeg har kigget men ved ikke hvad de hedder.

Henriette sagde ...

http://www.amazon.com/Uvex-S0360X-Ultra-spec-SCT-Orange-Anti-Fog/dp/B003OBZ64M/ref=pd_bxgy_hi_img_y
porto er lidt heftig men prisen på briller er god og langt billigere end i DK-Bemærk disse er modellen til folk med briller,

tina sagde ...

Tak:)