30. november 2012

Butternut comfort food

Jeg høstede jo en pæn mængde butternut squash i oktober.
Det er de gule der ligger fortil- de modnede efter i drivhus .
Vi er nu begyndt at spise af dem og det er sådan en mild, børnvenlig og comfort food agtig smag.
113 gram butternut indeholder 11 gram netcarbs og skulle ha en GI på 41, så det er ikke super low carb - men til gengæld er der masser af vitaminer i sådan nogle basser.
I forhold til kartofler så indeholder samme mængde vinterkartofler omkring 18-19 netcarbs. og et GI på omkring 80 !!!!

Så butternut spiser man nok ikke mange af hvis man er meget følsom.
Men de smager ellers godt og sammen med fedtstof så påvirker de heller ikke blodsukkeret så meget.
Butternut/valnødde/oste gratin (løst over en Rivercottage)
1/2 stor butternut - bages i ovenen ca 30 min v 200 grader
Mos tages ud
og blandes med god håndfuld reven ost (helst lageret cheddar)
en håndfuld hakket valnødder,
en god klat smør
salt, peber og finthakket rosmarin
smag godt til inden nu pisker 2 æg i.
Fordel i et smurt tærtefad og drys med mere ost.
Bages til lysebrun ca 20 min.

En ikke vegetar version kan laves med lidt fint hakket bacon på toppen... det skader aldrig. En grøn salat, et stykke kød og der er dømt comfort food.




2 kommentarer:

Deborah sagde ...

Jeg elsker Butternutsquash og bruger det i mange sammenhænge. Smager også godt bare bagt sammen med rodfrugter. Jeg har en anden også en River Cottage opskrift på min blog, hvor den er fyldt. Smager himmelsk kan jeg love dig og så er der jo altid muligheden at putte den i en curry -enten alene eller sammen med en masse andre gode sager. Uhm! Sundt og godt. God 1. december.

Henriette sagde ...


@ Deborah- ser dejligt ud- ja de er virkeli smagfulde og jeg har vist rigeligt :)