26. oktober 2012

En uge uden nødder !


Frk Svedske udfordrede mig til en uge uden nødder ;) efter vi havde en snak om en evt. påvirkning af vægttab og mælk. Personligt mener jeg ikke at ost og smør har en negativ effekt, med mindre man er allergisk - hvorimod det sikkert kan være klogt at skære kraftig ned på alm mælk, yoghurt mv.
Bare for at illustrede det  med kulhydrater pr 100 gram 
  • Smør  0-1 g kulhydrat
  • Fløde 1 g
  • ost  omkring 1 g
  • mælk 4,4- 4,6 g alt efter fedtprocent
  • yoghurt alm uden sukker 4,0 -4,8g
Her skal man naturligvis være på obs på at det er langt nemmere at hælde 200 gram yoghurt ned end 200 gram fløde, ost eller smør.

Hvorfor så det med nødder?
Jeg synes sagtens at nødder og kerner kan indgå i en sund kost, men nødder er vanedannede for mig ;) 
Jeg har en tendesns til at spise for mange af dem. Oftest hvis jeg er træt eller stresset så kan jeg sagtens vælge at spise en håndfuld af dem frem for at vælge rigtig mad. 
De er mega energitætte og derfor tror jeg faktisk man hurtigt får spist for mange af dem. Især når man begynder at bruge dem som mel og mælk. 
Jeg kunne personligt godt tænke mig at jeg fik et mere afbalanceret forhold til dem - at jeg spiste mere varierede typer nødder og at jeg hvis jeg vil bage med dem -ikke spiste helt så mange til hverdag. Det var udgangspunktet i sidste uge.

Fordelen ved nødder er at de har et forholdsvis lavt GI - men de indeholder faktisk også en del kulhydrater;
Kongen over LCHF nødder må være
Macadamia nødder med bare 6,5 gram kulhydrat pr 100 gram
Pecan nødder: 14 gram kulhydrat
Valnødder: 16.2 gram kulhydrat
Pinjekerner: 21 gram kulhydrat 
Mandler: 29,5 gram kulhydrat 
Hasselnødder: 29,2 gram kulhydrat

Tal fra poser eller fødevarebasen.
Hvis man begynder at regne efter kan man på en LCHF kost, faktisk godt komme ret højt op inden man får set sig om.
Hvis man feks spiser 25 gram mandler til sin formiddags kaffe og så lige bager noget kernebrød eller bruger det som del af grønne klatkager eller lidt guf til aftenkaffen...
så kan man sagtens ha spist ca 30 gram kulhydrater bare fra nødderne alene.

Et andet problem er at en del nødder indeholder pænt meget omega 6 i forhold til omega 3. Hvis man ikke er omhyggeligt med at vælge græsopdrættet kød (som har en bedre balance 3/6) og spise rigeligt med fede fisk/olie, så kan man nemt komme ud i en situation hvor ens balance bliver rigtig skæv og det er bestemt ikke sund( giver blandt andet infalmationer- feks led problemer)
Og så indeholder nødder både massere af enzymhæmmende stoffer, som gør at de er svære at fordøje og en pæn portion fytinsyre som hæmmer din optagelse af jern og andre mineraler -så husk i bad med dem 

Hvordan gik det så ?
Tjah måske var det lidt snyd, men vi var løbet tør for alt undtagen kokos og hørfrø/sesam... og pengepungen er ret så tom i denne her måned :(
Så den sidste uge har jeg fået 1 spsk kokos og nok det samme i hørfrø.
Possitivt
  • Jeg spiste klart mere variabelt -især til frokost, hvor jeg ikke bare tog en gang kernebrød med ost og pålæg. Jeg fik gang i de varme supper som jeg længe har haft lyst til at prioritere til frokost- min lyst til kolde salater er nedafgående....
  • Jeg har også spist lidte rå grøntsager og frugt om eftermiddagen, hvor jeg ofte ville ha valgt en håndfuld nødder
  • Økonomisk er det klart at 200 gram mandler + 200 gram et eller andet en en dyr fornøjelse i Danmark. Og det skal lige ganges med 2 da min datter er glad for nødder.
Negativt
  • Jeg har spist mere chokolade :( - jeg savnede sådan noget til min formiddagskaffe...
  • Jeg savner muligheden for at bage pandekager, kiks, knasende panering, kage og brød
  • Min datter har været sur  meget sur ; Nødder indgår altid i hendes frokost - da hun har svært ved at nå at sidde ned og spise frokost -så er er nødder, kold kylling. gulerødder mv nemmere at ha med at gøre.
  • Jeg har manglet noget nemt overlevelsesmad- f eks på udflugt -hvor jeg endte med at sige ja tak til kage -hvor jeg normalt ville ha sagt nej tak.
Så i fremtiden vil jeg
  • Ikke spise nødder hver formiddag
  • Huske at fryse kiks, brød og lækkerier ned - på den måde bliver det et mere aktivt tilvalg at spise nødder.
  • Spise mere variabelt af nødder- ikke kun mandler som oftest er mit første valg pga pris, tilgængelighed og neutral smag.
Hvor mange nødder og kerne vil jeg så spise ?
Tjah jeg har et anstrengt forhold til stive regler og målsætninger :)
Men det er lidt interessant at Ny nordisk hverdagsmad anbefaler 30 g/dag  
så omkring 200-250 gram forskellige nødder og kerner er nok ikke så dumt pr uge.

Nu står det på weekend, en kold og flot weekend, hvor vi skal ha gang i kakkelovnen da der bare var 10 gr i kontoret i morges, de varme supper og vintertiden -så husk at sove længe:)















6 kommentarer:

frk. sveske sagde ...

Hej Henriette,
Spændende indlæg og flot gennemførelse af udfordringen.
Fedt, du satte tal på kulhydratindholdet. Alm. mælk og yoghurt er røget ud sammen med kornet som mig for et halvt år siden. Nødderne kunne også være en udfordring at undvære for mig, men dem synes jeg, jeg begrænser nogenlunde og jeg tænker i hvert fald en del over ikke at få brød-erstatningerne for ofte, da de nemt kan lede til overspisning for mig - ligner jo mine gamle 'brød-venner'.
Har jo læst, at det typsik kan være for mange nødder og/ eller mælkeprodukter, der forhindrer vægttab på LCHF-kost. Sker der ikke noget ved at fjerne mælken, så blive næste udfordring nok nødderne. Jeg synes i hvert fald, dine betragtninger er interessant læsning.
Ha' en dejlig weekend.
KH
- frk. sveske

Henriette sagde ...

I lige måde :)

Jane sagde ...

Jeg har også helt ved et tilfælde haft et par dage uden nødder. Og jeg synes faktisk, at min appetitregulering var bedre. Jeg følte mig mæt i længere tid og tænkte generelt bare mindre på mad.

Nu har manden så hjembragt flere kilo nødder - herunder 1 kilo macadamia som jeg elsker højere end livet selv - så jeg må invitere nødderne tilbage igen :)

Henriette sagde ...

@Jane- sikke et stort problem ;) kommer gerne og hjælper dig fnis

Malene fra Paleolivet sagde ...

Åh, den gad jeg godt kunne gennemføre. En hel uge uden nødder, jeg synes bare det er SÅ svært og falder hele tiden i om eftermiddagen når snacketrangen og sulten kommer over mig. Hva dælen spiser man i stedet, når man ikke kan tåle ost? Frugt gør mig bare mere sulten. Her mangler jeg fortsat de vise sten der kan holde mig fra nødderne. Så jeg er meget imponeret over at du har gennemført!

Henriette sagde ...

Malene oj det kan jeg godt se er svært.
Jeg er så underlig at om eftermiddagen er jeg sjældent sulten eller lækker sulten så som regel er en kop te fin nok evt lidt frugt. Det skyldes nok at jeg holder min frokost ret protein og fedt holdig ;) Men da jeg arbejdede havde jeg ofte svært ved at nå at få spist nok så der var jeg også mere sulten.
Problemet er jo at du allerede HAR spist æg sikkert ;) for ellers brugte jeg æggesalat og kold omelet fyldt med tunsalat eller avocado.
Faktisk er avocado en super eftermiddag snack. Der er også nogle der bruger lidt spegepølse i skiver sammen med gulerødder ...

Men je er nu tilbage til et moderat forbrug af nødder- det er nemlig isæ r her om formiddagen at jeg har lyst :)