28. september 2011

Fra mit septemberkøkken

Jeg er ramt af en mærkværdig husmodertrang pt.
Måske skyldes det det dejlige vejr? at jeg frygter vinteren? eller at jeg er arbejdsfri og har alt for meget tid... ? men der sker en del på køkkenfronten.
Æbleketchup
Jeg tåler ikke særlig godt tomater og prøver at begrænse dem -så ketchup spiser jeg sjældent, men tøsebarnet er meget glad for Heinz øko ketchup. Normalt spiser jeg chutney og den slags til mine pølser og stegte kartofler/grøntsager- men i en stabel Country living fandt jeg flg.opskrift og den smager dejligt og meget anderledes. Det er ikke low carb- men man kan måske godt erstatte sukker med sukrin, men så ville jeg fryse ned i små glas.. Problemet er jo bare at sukker også giver konsistens i syltetøj :-/ så jeg er lidt ???
500 gram løg
1 kg æbler (der koger ud f eks Fillipa eller lign madæble)
5 hvidløgsfed
2 grønne chili
1 frisk ingefær på størrelse med tommelfinger
10-12  hel  kardemomme
1 stang kanel
1 spsk hel sennepsfrø
500 ml æblecider eddike
250 gram rørsukker
  • Æbler,løg, hvidløg, ingefær og chili skrælles og skærres i mindre bidder.
  • Krydderier puttes i tepose eller lign så de kan fiskes op.
  • Alt puttes i gryde sammen med eddike.
  • Kog langsomt -når æbler begynder at koge ud tilsæt sukkeret.
  • Kog i ca 30 min.
  • Fisk pose med krydderier ud.
  • Blend til fin mos- smag til med et nip salt  og evt mere sukker.
  • Hæld på sterileret glas og flasker .
  • Jeg sterilisere uden atamon- det vil sige vasker godt af, tørrer i ovn på 100 grader- bruger lidt sprut ( som jeg hælder ud igen) Mit syltetøj holder godt :)
  • Du kan også bruge små glas som du fylder 3/4 op og putter i fryseren.
Æbleomelet
lidt anderledes morgenmad -ikke meget low carb menikke så tosset igen.
1 æble skæres i fine bidder 
- steges blidt i kokosfedt eller ghee sammen med lidt ægte kanel.
2 små æg og en sjat fløde piskes sammen og hældes over 
steges langsomt til ægget er sat.
Spises evt med bacon eller ahorn sirup - eller begge dele hvis man er meget syndig ;)
Æblet skal igen være et madæble - Granny smith og den slags duer ikke

Krydderurtesalt.
Inspireret af Camilla Plum lavede jeg citronsalt
Jeg brugte groft havsalt, citronskal, rosmarin, citrontimian og citron verbena.
Jeg lavede det også sidste år og det var virkelig brugbart.
Jeg lavede også en Lousianna inspireret ting (Kille Ennas salt)
Havsalt, chili, hvidløg, paprika, koriandefrø, spidskommen, oregano, sennepsfrø.
Jeg lod det stå i solen i går og tørrede så færdig over kakkelovenen.

Chokoladekagen som fedtskatten ikke gør billig;) mest for voksne.
250 gram smør
250 gram mørk chokolade 70 %
6-7 æg
50 gram rosiner
lidt rom eller cognac
75 gram hasselnødder
100 gram sukker! ( kan sikkert godt erstattes af en mindre mængde sukrin- det havde jeg bare ikke :( )
Glasur;
75gram chokolade
100 ml piskefløde
evt lidt ahornsirup.
  • Sæt rosiner i blød i sprut.
  • Rist forsigtig hasselnødderne så de er gyldne og skal kan gnubbes af 
  • PAS PÅ! de brænder nemt 
  • Smelt smør og chokolade.
  • pisk æggehvider med halvdelen af sukkeret.
  • Pisk æggeblommer med den anden halvdel.
  • Tilsæt smeltet smør til blommerne
  • Vend forsigtig hviderne i.
  • Fyld halvdelen op i en springform med papir.
  • Fordel 50 gram af nødderne samt rosiner.
  • Fordel resten af dejen 
  • og bag ved 170 grader i ca 45-50 min.
  • Den skal være bagt men ikke overbagt!
  • Glasur.
  • Smelt chokolade sammen med fløde og evt sirup.
  • Fordel over kold kage .
  • Pynt med resten af hasselnødderne.
  • Kagen smager bedst ved kølig stuetemperatur. Så hvis du putter i køleskab (feks pga mus -både med og uden hale ;) ) så tag den ud i god tid.
















8 kommentarer:

Jane sagde ...

Ooooh the chocolate cakes sound divine... :)

Henriette sagde ...

Ja den var faktisk ret god :)

Helle sagde ...

Uhhh den nupper jeg lige til jeg skal have gæster fredag ;-)

Henriette sagde ...

:) Helle - men husk den er intens og voksen i smagen ;)

Malene fra Paleolivet og Brombleberries sagde ...

TAK fordi du har sat mig på din blogroll!
Lyder skønt med æble"ketchup". Jeg har desværre også fået besked om, at min krop ikke er vild med tomater, mit hoved forstår det bare ikke.

Henriette sagde ...

Det var så lidt -glæder mig til at følge din rejse og måske også selv blive lidt mere primal ;)
Ja det med at begrænse tomater er ldt sur r--- :(

Helle sagde ...

Hej Henriette
det skal jeg huske ;-)
Men bliver den over hoved kage agtig når der er ikke er nogen mel af nogen slags i ??
Desuden vil jeg lige sige at det er en god blog du laver følger den fast efter mig og min kæreste gik primal i august ;-)

Mvh

Helle

Henriette sagde ...

Ja den er kageagtig -lidt brownieagtig -men det er supervigtigt at man piske æggehviderne optimalt og bage den perfekt- for meget og så er den tør og for lidt så er den meget klæbrig ;9
Chokolade kvaliteten er også ret vigtig. Jeg bagte den med Nettos øko 70 % - jeg tror den er for stærk med 85 %