10. juli 2011

Forbuds Danmark og fedme

Det er godt nok trist at mit indlæg forleden er aktuelt i dag 
Ja Danmark følger nu i hælene med USA mht fedme... 
Nej det har ikke virket at dæmonisere fedt og få folk til at få stress over hvad de skal spise og ikke spise....
Jeg ved ikke om jeg tror på forbud og afgifter som sådan ?! 
men faktum er at vi har luksusafgift på nødder som er rigtig mad
- lige om lidt får vi fedtafgift som også rammer alle de alm madvarer
 og får folk til at skrue endnu mere ned på fedt.
Mens afgifterne på cigaretter er en joke ....
og sukker er stadig røvbilligt at fylde sig med. 
Hvide kulhydrater er BILLIG og nem mad.
Jeg er ret sikker på at når man spiser den slags høj kulhydrat/lav fedt mad, så er hjerne ikke tilfreds- så derfor har man brug for sodavand, slik og kage til at gøre den tilfreds.  
Politikens artikel med Dennis i dag bekræfter at vi taler ikke om rigtig mad der har gjort Dennis fed.
Dennis elsker chips, sodavand, fastfood, skinketoast fra frost. En god bøf med sovs og kartofler. Tjah bøffen er imo intet problem, men de billige frostkartofler kombineret med en pulversovs med uhyre mængder kulhydrater og tilsætningsstoffer gør ikke hjernen tilfreds. Et kig i Dennis køleskab afsløre INTET rigtig mad, men ketchup, store mængder øl, sodavand etc. Hovedopskriften på fastfood er egentlig slet ikke fedt, men extreme mængder stivelse, sukker og dårlig olie- så den der dæmonisering af fedt Fru. Klarskov har gang i, den holder bare ikke (Igen igen) 
Danskerne er imo blevet fede af 3 årsager

1) Samtidig med vi har skruet ned for fedt, har vores indkøbsvaner ændret sig
- vi spiser riiiigtig meget flydende sukker, slik er hverdag, pasta og sukkerholdig yoghurt er meget mere hyppig end da jeg var barn.Vi fik hverken juice,smothies eller sodavand til daglig.

2) Vi kan ikke lave mad eller har ikke tid til det. 
Jamie Oliver har ret i at der gik en masse viden tabt da kvinderne kom ud på arbejdsmarkedet og husmodren forvandt, også selv om det ikke er så populært at sige det. Der er ingen der har tid til at koge bouillion af knogler, lave mad fra bunden hver dag. Dyrke køkkenhave osv.. JA vi drømmer om det, men for de fleste lykkes det kun lidt af tiden. Men viden om det gode mad er forsvundet - eller findes kun hos eliten. Det er derfor man kan sælge de der grimme flødeerstatningsprodukter- spandevis af kemisk koldskål og klamme Karen Volf kager. Hvis man ikke er så god til at lave mad, hvilket 1000vis af danskere IKKE er, så er pasta og knorspasta sovs nem "mad". Frossen lasagne, pizza og pomfritter simpelt og hurtigt. Hvidt papbrød, frugt/skummetmælk yoghurt og flere ris nemt, billigt og til at få unger til at spise. Grøntsager og fisk er straks dyrere og langt mere besværligt at lave, hvis man er urutineret kok
-og så er fisk i god kvalitet dyrt og ikke særligt tilgængeligt.

3)øget fattigdom!! tal har gang på gang vist at der er flere og flere danskere der er fattige- fattigdom og højt forbrug af kulhydrater hænger sammen. 
Selv jeg må ind imellem ty til langt mere gryn mv end jeg ellers har lyst til at spise, fordi min pengepung simpelthen har svært ved at følge med. 
Jeg skal bruge 4000-5000 kr pr måned bare på mad til 2, hvis jeg skal leve som jeg rigtig gerne vil; Øko. frilands - rigelig kød, fisk,nødder og grønt -men det kan jeg ikke på dagpenge.... :(



1) Hvede
2) byg
3) majs
4) ris
5 havre
dyreste mad:
1) artiskokker
2) Asparges
3) salat
4) Spinat
5) tomat
Ikke så underligt at fattige mennesker verden over er "starch-tarians" (stivelses fokuseret)

og så en en anden betragtning - da jeg var barn brugte vi vores krop i hverdagen.
Vi cyklede i skole og hjem- til fodbold og til kammeraterne. 
Jeg så max tv 1 time pr dag.
I dag bliver børn transportere alle vegne. 
Lokal skolerne bliver nedlagt, så unger skal sidde i skolebus eller bil
- fritiden er stillesiddende -de søde sager er blevet hverdag.
Så har man da cocktailen på et fedme problem !!
og så hjælper det ikke at brandbeskatte fedtet!





1 kommentar:

Klaus sagde ...

Hvor har du dog ret, og hvor er det dog sørgeligt.. Ved ikke hvor løsningerne skal komme fra, for politikerne er i bund og grund ligeglade med os så længe de får deres løn og deres ferie. Har sgu svært ved at finde ord omkring den udvikling der sker pt.